Info uurwerk Augustinitsjerke

Torenuurwerkfabriek  Weule

Johann Friedrich Weule, Bockenem (in de Harz), 1811 – 1897, richtte hier in 1837 een werkplaats op voor de fabricage van huisuurwerken. In 1847 brandde zijn bedrijf, met bijna de gehele stad, af. Bij de wederopbouw startte hij een fabriek voor torenuurwerken. Vanwege het toepassen van moderne technieken werd de firma snel beroemd. Rond 1900 nam zijn zoon de zaak over en groeide het bedrijf uit tot één van de grootste torenuurwerkfabrieken van Duitsland. In 1920 had het bedrijf 75 medewerkers. Torenuurwerken van Weule zijn van uitstekende kwaliteit en zijn, met het noodzakelijke onderhoud, feitelijk onverslijtbaar.
Na de tweede Wereldoorlog nam de concurrentie van fabrikanten van elektro-mechanische torenuurwerken snel toe. Weule heeft daarop te laat gereageerd. Op 18 maart 1953 ging het bedrijf failliet en kwam een einde aan deze zeer belangrijke Duitse torenuurwerkfabriek.
De thans nog aanwezige uurwerken van Weule zijn van historische waarde.

In de periode dat Weule op de markt was, was ook in Nederland een aantal torenuurwerkbouwers werkzaam. Toch was import van torenuurwerken niet uitzonderlijk.
Met grote regelmaat worden dan ook in Nederland geïmporteerde uurwerken uit Duitsland en ook uit Frankrijk aangetroffen. Vaak ontbreekt  op deze uurwerken de naam van de fabrikant en zijn zij gesigneerd door de leverancier/installateur van het uurwerk.

J.F. Weule, 1811-1897