Eerste advent 2015 Eerste advent 2015
Uitleg Symbolische Schikking

Paars is de kleur van de adventstijd, de kleur van verwachten, van uitzien naar wat komen gaat: de komst van het Kind van Vrede. Het gedroogde palmblad, coco galera, staat symbool voor het thema: de hemel raakt de aarde. Het blad heeft een gebogen vorm, aan één kant open, uitlopend op een smalle punt, de overgang is bijna niet te zien: symboliserend de verbinding tussen hemel en aarde. De onderkant van het blad loopt uit in een komvorm. Deze vorm staat voor de ontvankelijke houding voor Gods Geest van de mensen waar we in deze adventsweken over zullen horen. De hemel raakt de aarde door de aankondiging van de geboorte van Johannes. De engel Gabriel vertelt Zacharias dat zijn vrouw Elisabeth een zoon zal baren. Zacharias is met stomheid geslagen. Zichtbaar teken daarvan zijn de stenen, die dicht bij elkaar liggen. De rode gloriosatak verwijst naar de Heilige Geest, want het kind zal daarvan vervuld zijn. God, kom met uw geest, open ons hart, om uw tekens te verstaan.