April 2018 - Bidstond April 2018 - Bidstond
Bidstond 2018
Dit jaar ging de bidstond in Augustinusga o.a. over de toenemende flexibilisering van de arbeidsmarkt die voor onrust in de levens van vele mensen zorgt. Vooral jonge mensen worden er door getroffen maar ook ouderen die weer werk zoeken. Velen krijgen niet meer een contract voor onbepaalde tijd. Velen zien zich genoodzaakt tot het werken als zelfstandige (ZZP-er). Dan moeten ze zelf hun lasten, verzekeringen en administratie regelen en kan de werkgever de tarieven laaghouden. Veel bedrijven en organisaties staren zich momenteel blind op efficiëntie en alles zo goedkoop mogelijk. Dat kan nooit de vruchtbare grond zijn waar de Zaaier Zijn zaad kan strooien en waar veel goede vruchten uit voortkomen. Want hoe loyaal ben je voor een bedrijf dat jou gemakkelijk inruilt voor een ander? En hoeveel rust heb je dan om goed in je werk te worden? En hoeveel rust heb je dan nog voor andere mooie dingen in het leven, en voor je relaties en voor gemeenschap? We lazen uit Prediker 3, die troostend aangeeft dat er voor alles een tijd is en dat er dus ook wel andere tijden zullen komen. Maar Prediker wijst ons ook op een andere benadering van tijd namelijk de ‘onbepaalde, eeuwige tijd’ waarin er ruimte is voor genieten van alle goede gaven van de aarde. Waarin er ook ruimte is voor God. En dat het juist die tijd is die het leven zo de moeite waard maakt. Ik hoop dat we ondanks alle tijdelijkheid in en van ons aardse leven, verbonden blijven met Gods eeuwigheid, waarin wij allen een plaats hebben, voor onbepaalde tijd.
Mensen konden ook gebeden op een briefje schrijven met betrekking tot ‘Gewas en arbeid’. Ik wil er een paar voor u opschrijven.

We baden tijdens bidstond voor:
-      Een goede verdeling van werk en een goed groeiseizoen.
-      Dat het werk in de kerk door mag gaan met de zorg voor de mensen en alles wat daarbij komt en hoort.
-      Voor mensen met een burn-out door te veel arbeid.
-      Dat er succes mag komen in de zoektocht naar voldoende zorgpersoneel.
-      Dat we een topjaar krijgen.
-      Dat de aarde genoeg vrucht mag geven zodat er geen honger hoeft te zijn.
-      Mensen die ZZP-er moesten worden met alle gevolgen van dien.
-      Onze eigen gemeente, dat we meer naar elkaar omkijken en saamhorigheid kunnen opbouwen. Dat we kunnen blijven bestaan.
-      Voor de eenheid, verbondenheid en opbouw van onze gemeente en voor eenheid van de kerken wereldwijd.
-      Voor de jeugd vanwege de vele verleidingen in dit leven.
-      Voor bedrijven die ons voedsel verzorgen maar die ingeklemd zijn tussen een markt die zo goedkoop mogelijk wil en de roep om meer duurzaamheid.

Geertje van der Meer

datum en tijdstip 21-04-2024 om 11:00