April 2018 - Verslag van de gemeenteavond April 2018 - Verslag van de gemeenteavond
Verslag van de gemeenteavond gehouden op 14 maart 2018
Er zijn 25 personen aanwezig op deze financiële gemeenteavond. De voorzitter, Jaap Elzinga, opent de vergadering met gebed.
Er zijn geen aanmerkingen op de notulen van de gemeenteavond van 1 november 2017 en ze worden dus goedgekeurd.

Mededelingen van de kerkenraad
Verkiezingen: In mei vertrekken de volgende kerkenraadsleden: Jan en Minke Broos, Baukje Idema, Klaske Vietmeyer, Jaap en Renske Elzinga en Anneke Zwart. Jaap vertelt dat we tot nu toe 3 nieuwe kerkenraadsleden hebben gevonden. Een voorzitter, scriba en een ouderling kerkrentmeester. Er wordt nog gezocht naar een ouderling kerkrentmeester en een diaken. Voor een voltallige kerkenraad zijn er 2 ouderlingen, 2 ouderling kerkrentmeesters en 3 diakenen nodig. Lukt dit niet dan gaan we naar het breed moderamen van de classis.

Financieel jaarverslag 2017 en begroting 2018 van de kerk:
Baukje Idema bespreekt met ons het financieel verslag en de begroting 2018, gemaakt  door onze boekhouder Tine Atsma. Baukje bespreekt het m.b.v. een power point. Er is een positief resultaat. Ook van het budget wat beschikbaar was voor de verbouw van het Tsjerkegebou is nog geld over.

Financieel verslag 2017 en begroting 2018 van de diaconie:
Tine Atsma bespreekt het geheel met ons. Ook hier zien we een positief resultaat. Ook bespreekt ze het laatste financiële verslag van de Pypke met ons. Het enige gemeenschappelijke bezit is nu nog de kopieermachine. De kascontrole is gedaan door Ina v.d. Kooi en Evert van Wieren. Nadat Tine een compliment heeft gekregen wordt decharge verleend. Wilco Elzinga is vervanger van Tine bij eventuele ziekte.

Rondvraag: Er wordt opgemerkt dat sommige mensen, achterin de kerk, de noten niet kunnen lezen op de beamer. Tevens wordt er voorgesteld om meer bekende liederen  te zingen. Er is niets te veranderen aan de grootte van de noten, dus misschien kunnen gemeenteleden die het niet goed kunnen  zien meer voorin de kerk gaan zitten of één van de aanwezige liedboeken meenemen.
Door de vele gastpredikanten die voorgaan in onze gemeente kan het gebeuren dat er wel eens een onbekend lied moet worden gezongen.
Er wordt gevraagd of het wel handig is  om zoveel diensten tijdens Pasen te houden. De kerkgang loopt snel terug. Is het niet beter om minder diensten te houden?
Het hoort bij de Paascyclus dat er diensten zijn op Witte donderdag, Goede vrijdag, Stille zaterdag en 1e Paasdag. Er zijn ook mensen die juist de dienst op 2e Paasdag missen.
We sluiten af door het zingen van het lied 863: 1,5 en 6. Nu laat ons God de Here, dankzeggen en Hem eren. Daarna wenst de voorzitter ons wel thuis.