December 2018- Verslag van de Gemeenteavond December 2018- Verslag van de Gemeenteavond
Verslag van de Gemeenteavond van PKN Augustinusga 7 november-2018

Op Dankdag voor gewas en Arbeid na de kerkdienst, die werd geleid door ds. G. Borger (voor het eerst) uit ons buurdorp Surhuizum, was er in ons Tsjerkegebou een Gemeenteavond om belangrijke punten te bespreken aangaande de toekomst van onze kerk.

Zowel in de kerkdienst als op deze Gemeenteavond waren de heren H. Siegers en J. Elzinga van de Visitatiecommissie van de Classis aanwezig, om toelichting te geven over de gehouden gesprekken met een aantal gemeenteleden. Om een goede afsluiting van de speciale visitatie te bewerkstellingen zal er 27 november a.s. in de Augustinitsjerke een samenzijn met zowel de uitgenodigde afzonderlijke gemeenteleden als ook de voltallige kerkenraad.

Verder is er veel aandacht voor het aanstaande beroepingswerk omdat we vacant zijn geworden en omdat per januari a.s. ook het contract van de kerkelijk werker is afgelopen.

Vanuit de nieuw gevormde Ring Buweklooster is aangegeven dat we als gemeente ook samen met meerdere vacante gemeenten uit de Ring Buweklooster kunnen samenwerken. Deze avond wordt uitgelegd wat het traject is om verder te gaan. Hiervoor is uiteraard de steun van onze gemeente nodig Intussen is er een gesprek geweest met het Breed Moderamen van de Classis Friesland. Duidelijk is naar voren gekomen dat het erg belangrijk is om vormen van samenwerking te zoeken, zodat het voortbestaan van zelfstandige PKN Gemeenten met een eigen predikant, zij het in deeltijd, zo lang mogelijk gewaarborgd wordt. Op de voorgelegde vragen wordt positief gereageerd.
  • Stemt u in met voortzetting van de samenwerking met Drogeham voor het beroepen van een predikant en het mogelijk aanstellen van een kerkelijk werker voor beide gemeenten?
  • Geeft u de kerkenraad groen licht om de samenwerking met meerdere gemeenten binnen de ring Buweklooster te onderzoeken?

Ds. Els Rooseboom uit Drachten doet voor ons intussen het crisispastoraat.

Getracht zal worden de groep gemeenteleden die aandacht nodig heeft, te verdelen onder de kerkenraadsleden, maar duidelijk is wel dat met onze kleine groep kerkenraadsleden het een niet te vervullen taak is. Waar mogelijk zullen hierbij ook gemeenteleden worden ingeschakeld.

Verder denken we na over het profiel van onze gemeente en het profiel van de predikant.

Vanzelfsprekend was de avond te kort om alles te bespreken en zal bijvoorbeeld het punt Beleidsplan voor een volgende Gemeenteavond geagendeerd worden.
Na een aantal beantwoorde vragen bij het agendapunt Rondvraag, zingen we samen een lied en sluit voorzitter Ruurd Boonstra deze goede Gemeenteavond vergadering.