zondag 27 november 2022 om 10:00

Tsjerkegebouw
Voorganger(s): Gezinsdienst

Orde van de dienst Gezinsdienst 27 november thema: Levenslicht!
Inloop vanaf 9.30uur, aanvang 10uur
Voorganger: Erwin Kooistra. – In het Tsjerkegebou | Muzikale begeleiding Bert Spijkerman
Koffie en lekkers voor de dienst
Welkomstwoord
Lied: Zoekend naar licht (NLB 1005 vers 1, 4 en 5)
Gebed, bemoediging en thema
Kinderlied: Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht (JdH 827)
Uitleg knutsel voor kinderen
Spel: Het licht zoeken
Lied: Dit is de dag, dit is de dag (Evangelische liedbundel 425)
Gebed bij de Bijbel
Overdenking met Bijbelgedeelten: (zie onderaan voor de teksten)
Johannes 8:12
Johannes 12:46
Johannes 12:35-36
Johannes 4:28-30, 39-42
Johannes 16:28
Mattheüs 5:12-16

Lied: Heer Uw licht en Uw liefde schijnen (Opwekking 334)
In gesprek (de gespreksvragen mogen wel één voor één op de beamer)
Gespreksvraag 1: Hoe zijn wij een licht voor de wereld?
Gespreksvraag 2: Hoe kunnen wij het licht doorgeven en aan wie?
Dankgebed en voorbede
Kinderlied – Ik wens jou (YouTube) https://www.youtube.com/watch?v=QAjBYdGILes&ab_channel=OttoGrevink (YouTube)
Slotlied – Ga met God en Hij zal met je zijn (NLB 416)
Zegen

Teksten bij de overdenking
Johannes 8:12
Jezus nam opnieuw het woord. Hij zei: ‘Ik ben het licht voor de wereld. Wie mij volgt loopt nooit meer in de duisternis, maar heeft licht dat leven geeft.’

Johannes 12:46
‘Ik ben het licht dat naar de wereld is gekomen, opdat iedereen die in mij gelooft niet meer in de duisternis is.

Johannes 12:35-36
‘Nog een korte tijd is het licht bij u.’ antwoordde Jezus. ‘Ga uw weg zolang het licht is en laat de duisternis u niet overvallen; wie in het donker loopt weet niet waar hij heen gaat. Geloof in het licht zolang u het licht bij u hebt, dan bent u kinderen van het licht.’

Johannes 4:28-30, 39-42
De vrouw liet haar kruik staan, ging terug naar de stad en zei tegen de mensen daar: ‘Kom mee, er is iemand die alles van mij weet. Zou dat niet de Messias zijn? Toen gingen de mensen de stad uit, naar hem toe.
In de stad kwamen veel Samaritanen tot geloof in hem door het getuigenis van de vrouw: ‘Hij weet alles van me.’ Ze gingen naar hem toe en vroegen hem bij hen te blijven. Toen bleef hij nog twee dagen. Nog veel meer mensen kwamen tot geloof door wat hij zei; ze zeiden tegen de vrouw: ‘Wij geloven nu niet meer om wat jij gezegd hebt, maar we hebben hem zelf gehoord en weten dat hij werkelijk de redder van de wereld is.’

Johannes 16:28

Ik ben bij de Vader vandaan gegaan en naar de wereld gekomen, nu verlaat ik de wereld weer en ga ik terug naar de Vader.

Mattheüs 5:14-16
Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.