zondag 17 maart 2019 om 9:30 uur

Organist: Hylke van der Heide

Beamer: Anneke Zwart

Welkom tijdens deze dienst

Bid alsof alles afhangt van God. Werk alsof alles afhangt van jou (Augustinus 354-430).

Orde van dienst

Lied voor de dienst: 536: 1, 2 en 3
Welkom en afkondigingen
Aanvangslied: Psalm 25: 1, 2 en 3
Groet en bemoediging
Drempelwoord:
De Heer zegt: “Roepen zij Mij aan, dan antwoord Ik,in hun nood ben Ik nabij!”
Gebed om ontferming, afgesloten met:
Lied 547: 1, 2, 3 en 4
Uitleg bij de bloemschikking
Gebed
Eerste lezing: Exodus 34, 27-35
Lied 541
Tweede lezing: Lucas 9, 28-36
Lied 543
Belijdenis (staande): lied 310
Dankgebed, voorbeden en ‘Onze Vader’
Collecte
De kinderen laten zien wat zij gebouwd hebben aan Jeruzalem
Slotlied: 806
Zending en zegen.

Collecte 40 dagentijd

Mwana Ukundwa is een organisatie die zich inzet voor weeskinderen in Rwanda. Mwana Ukundwa zoekt opvang-families voor deze kinderen, en regelt onderdak en scholing voor kind-gezinnen.

Mwana Ukundwa heeft inmiddels drie vestigingen (in Kigali, Butare en Kibuye) waar totaal  zo’n 2.400 kinderen en hun opvanggezinnen begeleid worden. Het is de enige Rwandese organisatie, die voorlichting over hiv/aids geeft aan jonge kinderen.

Rwanda telt bijna 230.000 weeskinderen. Tijdens de oprichting in 1995 waren kinderen vooral wees door de genocide. Tegenwoordig zijn de meesten wees door aids. Mwana Ukundwa besteedt veel aandacht aan aidsvoorlichting. De medewerkers geven voorlichting over hiv/aids aan de leraren en leerlingen van de vijf betrokken scholen, districtsbestuurders en predikanten. De organisatie heeft boekjes uitgebracht over huiselijk- en seksueel geweld. Ook organiseert men seminars over allerlei thema's.

Opgericht door Rose na de genocide

In 1994 werden tijdens de genocide in Rwanda 1 miljoen mensen vermoord in honderd dagen tijd. Rose Gakwandi zat samen met haar man en kinderen verstopt in een huis in Butare. Zij overleeft met haar gezin de genocide, maar haar ouders niet. Rose voelt ze zich wees en besluit zich na de genocide in te zetten voor al die jonge kinderen, die zijn achtergebleven als wees. In 1995 richt ze in Butare de stichting Mwana Ukundwa op, wat in het Rwandees "geliefd kind" betekent.

Opvanggezinnen

Mwana Ukundwa zoekt opvanggezinnen voor de kinderen. In sommige gevallen willen weeskinderen uit één gezin na het wegvallen van de ouders samen blijven. Deze kinderen vormen een zelfstandig kind-gezin. Mwana Ukundwa zorgt ervoor dat er een ouder persoon aanwezig is om het huishouden draaiende te houden. Mwana Ukundwa steunt ongeveer 50 weeskinderen, die zo samen leven.

Sport en spel

De weeskinderen die eenmaal geplaatst zijn in een gezin, blijft Mwana Ukundwa in de gaten houden. De organisatie zorgt voor (vak)onderwijs en organiseert elke zaterdag bijeenkomsten voor zo’n 100 weeskinderen in haar centra. Daar komen de kinderen samen voor sport en spel. Ook houden de medewerkers van Mwana Ukundwa dan goed in de gaten of de thuissituatie van de weeskinderen goed is. Men wil voorkomen dat weeskinderen door hun gastgezin misbruikt of mishandeld worden.

Onderwijs voor weeskinderen

Jean de Dieu is verantwoordelijk is voor het onderwijsprogramma. Hij onderhoudt contacten met vijf scholen in Kigali. Deze scholen krijgen financiële steun om extra klaslokalen en toiletgebouwen te bouwen of om lokalen te renoveren. Hij bespreekt met de scholen of er problemen zijn met leerlingen door armoede of ziekte en overlegt met de scholen hoe Mwana Ukundwa kan helpen. Veel kinderen die de basisschool hebben afgerond, kunnen een beroepsopleiding volgen in zowel Butare als Kigali. Deze leerlingen, tussen de 12 en 20 jaar oud, leren er naaien, brood bakken of schoenen maken. Zo bouwen zij aan hun eigen toekomst.

Ondersteuning hiv-geïnfecteerde kinderen

Josephine is verantwoordelijk voor de contacten met kinderen, die geïnfecteerd zijn met hiv/aids en die in kind-gezinnen wonen. Ze bezoekt deze kinderen maandelijks thuis, heeft contact met opvangouders en adviseert waar dat nodig is. Voor hoge medische kosten kunnen deze kinderen een beroep doen op Mwana Ukundwa. Iedere zaterdag kunnen ze voor sport en spel naar het centrum komen. Dan krijgen ze twee goede maaltijden en daarnaast is er tijd voor bijbelstudie en leren de kinderen hoe ze om moeten gaan met hun ziekte.

Ondersteuning van hiv-geïnfecteerde opvangouders

Ouders die geïnfecteerd zijn worden begeleid door Jocelyne. Met name vrouwen bezoeken de bijeenkomsten. Mannen durven vaak niet toe te geven dat ze hiv-geïnfecteerd zijn. Om deze vrouwen een inkomen te verschaffen, zijn er handwerkgroepen opgericht. Deze groepen maken manden, tassen, overtrekken en schalen. Eenmaal per week komen ze op het kantoor samen. Terwijl ze bezig zijn met hun manden bespreken ze de problemen waar ze tegenaan lopen. Jocelyne geeft hen voorlichting hoe zij kunnen voorkomen dat zij anderen besmetten. Zij krijgen medicijnen tegen bijverschijnselen van aids. Mwana Ukundwa vergoedt ziekenhuiskosten en geeft hen eens per maand een voedselpakket (suiker, maïsmeel rijst, zoete aardappelen en zeep). Bij ziekte zorgen de vrouwen voor elkaar en voor elkaars kinderen. De verkoop van de producten zorgt voor een basisinkomen.