September 2019 - Diaconie September 2019 - Diaconie
diaconie
Doel collecte startzondag
Tijdens de startzondag zal de collecte van de diaconie gaan naar de stichting Help 2 Help Afrika. Veel dorpsgenoten zijn al bekend met deze stichting die is opgericht door Cees Stienstra, die een bandenhandel heeft in ons dorp. Hieronder nog meer informatie over deze stichting.

https://help2helpafrika.nl/templates/yootheme/cache/Logo-Help2Help-doorzichtig-be2e33ed.jpegStichting Help2Help Afrika
Stichting Help 2 Help Afrika is in mei 2012 opgericht en heeft als doel hulp en onderwijs te bieden aan kansarme mensen in Ghana.
In dit land zijn de meest eenvoudige voorzieningen veelal niet of nauwelijks aanwezig. Het idee voor de stichting is ontstaan uit de zakelijke contacten die Bandenhandel Stienstra uit Augustinusga sinds jaren onderhoudt met dit land.  Voor de ingezamelde goederen, zoals kleding, naaimachines en rolstoelen wordt gebruik gemaakt van zeecontainers. De kosten, die voor rekening van de stichting komen, proberen we zo laag mogelijk te houden. Op deze wijze  blijft er vrijwel niets aan de spreekwoordelijke strijkstok hangen. Kortom, een efficiënte en gerichte manier van ontwikkelingshulp.

Situatie Ghana
Ghana ligt aan de westkust van Afrika, iets ten noorden van de evenaar. Buurlanden zijn Burkina Faso, Ivoorkust en Togo. Het land heeft een oppervlakte van ongeveer 6x Nederland en kent ruim 24 miljoen inwoners. Ghana is rijk aan grondstoffen en grote delen van het land zijn vruchtbaar, toch heerst er relatief veel armoede. Dit wordt mede veroorzaakt door slechte onderwijsvoorzieningen en de veelal instabiele economische situatie. Hoewel meer dan driekwart van de kinderen naar school gaat, haken veel leerlingen vroegtijdig af omdat ze moeten werken om wat extra inkomen te verkrijgen. De medische voorzieningen zijn over het algemeen slecht. Ghana heeft een relatief hoog sterftecijfer onder met name jonge kinderen.

Om onderwijs te kunnen geven is het hebben van een school met goede faciliteiten een eerste voorwaarde. Dit geldt ook voor de praktijkschool die de  stichting van plan is te gaan bouwen in Ghana. Ze zijn nu druk bezig om hiervoor geld in te zamelen. Er is ca. €17.500 nodig om de school te bouwen.
Om alvast met de opleidingen te kunnen starten, is een deel van een hotel, ingericht als tijdelijk leslokaal. Hier worden onder andere gratis naailessen aan vrouwen gegeven, die met de opgedane kennis opdrachten kunnen aannemen en geld kunnen verdienen. Nadat de vrouwen de opleiding met succes hebben afgerond, krijgen ze (gratis) een naaimachine waarmee ze thuis kunnen werken. Met een bedrag van ongeveer € 20,- per maand kan een gemiddeld gezin In Ghana al rondkomen
Er komen nog steeds veel aanvragen binnen van mensen die graag een opleiding willen volgen. Aanvragen die ze lang allemaal niet kunnen honoreren vanwege de beperkte lesruimte waarvan nu nog sprake is. De nieuw te bouwen school moet hier dus verandering in brengen! Indien alles financieel haalbaar blijkt, dan willen ze ook nog een aparte afdeling oprichten waar onder andere naaimachines en rolstoelen worden gerepareerd.
Deze afdeling moet ongeveer werk bieden aan 40 personen. Om dit te realiseren is ongeveer € 7.500,- nodig, een bedrag dat de stichting via donaties binnen hoopt te krijgen.
Meer info: help2helpafrika.nl
De diaconie