April 2020 - Voor u gelezen April 2020 - Voor u gelezen
Voor u gelezen

Opeens is onze wereld niet meer die plek die we, in Nederland dan toch tenminste, behoorlijk op orde hadden. Mensen zijn afgelopen weken snel voorzichtiger geworden, soms weifelend, soms radicaal. Ook de overheid probeert zoekend en soms even struikelend haar weg te vinden in een nieuwe werkelijkheid.
Dat slaagt best behoorlijk. De bewindslieden en de baas van het RIVM lieten zich afgelopen weken zien als mensen die ondanks de zichtbare vermoeidheid onverstoorbaar en daadkrachtig steeds nieuwe noodzakelijke stappen zetten. Mensen tonen zich massaal bereid om anderen hulp te bieden. Ontelbaar veel vrijwilligers hebben lokaal en regionaal hulpplannen gesmeed. Ontelbaar veel anderen bemannen de nationale hulplijnen voor advies of een luisterend oor, zowel van rodekruis.nl als van nietalleen.nl. Dat laatste is een initiatief van kerken en christelijke organisaties, als praktisch vervolg op de Nationale Gebedsdag van woensdag 18 maart.
Tegen die gebedsdag werd door sommige niet-christenen bevreemd aangekeken, maar door anderen ook helemaal niet. Toen ChristenUnie-voorman Seegers erover vertelde op televisie, verklaarde een van de twee presentatoren ,,helemaal niet christelijk te zijn” maar het ,,mateloos fascinerend” te vinden en ,,best wel mooi eigenlijk”.
De vele persoonlijke gebedsteksten en -filmpjes die online staan, illustreren en verwoorden de zorgen en liefde die
iedereen in het land zal herkennen: ze gaan over de kinderen die nu thuis zitten maar voor wie dat geen veilig thuis is, over mensen die een geliefde moeten begraven in heel klein gezelschap, over verantwoordelijken die moeilijke beslissingen
moeten nemen, over de ernstig zieken, de opa’s en oma’s.
Maar herkenbaar of niet, veel mensen hebben niets meer met christendom of God. Tegen hen zegt de Britse theoloog Nicholas Lash: probeer God dan eens te zien als ‘het kostbaarste’. Dat woord drukt geen abstracte entiteit uit maar omschrijft een relatie: die tussen jou en wat je ultiem waardevol of heilig is. Theoloog des Vaderlands Samuel Lee maakte een soortgelijk gebaar toen hij corona beschreef als uitdaging om ,terug te keren tot God”. Lee vertaalde dat bij deze gelegenheid niet als bekeringsopdracht maar het herstellen van alles waar het om gaat! ‘Terug naar goedheid, naar normen en waarden van barmhartigheid, gerechtigheid en medemenselijkheid. Het corona-virus daagt ons uit om de werkelijke ziel van onze economie, politiek en religie niet kwijt te raken, maar te herstellen.’ Dat is een voor niemand onbegrijpelijke handreiking om de aandacht te richten op zaken die ons eigenbelang overstijgen.
Ria Kraa; Hoofdredactie@frieschdagblad.nl

Een verwarrende tijd waarin we allen zoeken naar nieuwe wegen in deze ‘onwerkelijke werkelijkheid’ Ook als kerkelijke gemeente zien we ons geplaatst voor allerlei vragen. Niet alleen moeten we allerlei activiteiten, waaronder de kerkdiensten afgelasten, ook moeten we wegen zoeken om elkaar op een andere manier toch bij te staan. Het gebed is altijd al een weg om je vragen en moeiten God voor te leggen. Als bij elkaar op bezoek gaan niet meer gaat, is er toch nog de telefoon, mail en social media. Ook een kaartje of brief is een mooie manier om contact te onderhouden en elkaar te bemoedigen.
Op onze website hopen we u op de hoogte te houden van het wel of niet doorgaan van de activiteiten. Hier staat ook een link waarop allerlei tips en aanwijzingen van de landelijke kerk staan, kijk er eens naar.
Een heel mooi initiatief is nietalleen.nl met een prachtig symbolisch logo

Iedereen die in deze moeilijke tijd hulp nodig heeft, kan zich hier melden, allerlei instanties, organisaties maar ook kerken proberen dan een praktisch oplossing te bieden. Mogen we er op rekenen dat ook in onze gemeente, breder nog, in ons dorp, mensen ook een beroep op elkaar kunnen doen. Mei elkoar, foar elkoar.

Liturgie op zondag 28 april 2024

te Stynsgea

Voor de dienst: Psalm 72: 1, 4 Geef, Heer, de koning uw rechten

* Psalm 136: 1, 9, 12 Loof de Heer, want Hij is goed

Stil gebed, bemoediging en groet

Klein Gloria

Kyriëgebed

* Lied 283 In de veelheid van geluiden

Gebed bij de Schriftlezingen

Schriftlezing: Psalm 72: 12-19 NBV

* Psalm 89: 8, 17

8 Jo binne,_o Hear, ús krêft, Jo hâlde ús oerein,

Jo meitsje_ús namme grut mei skjintme sûnder ein.

Wy meie troch jo geunst de kroan fan eare drage.

Jo hawwe ús ferhege nei jo wolbehagen.

Jo binne ús in skyld tsjin alle kweade machten

en hawwe ús de kening jûn op wa’t wy wachten.

17 Hear, lit ús net fergean, mar hâld ús by de hân

en bring ús wer werom nei ’t lang ferlerne lân.

Betink jo eed oan David, kom, o Hear, fan fierren.

Wêr is jo geunst, o God, út lang ferfleine jierren?

Jo hawwe_ús ’t libben jûn; as we_yn ’e dea fersinke,

wa rêdt ús dan fan ’t grêf en wa sil om ús tinke?

Schriftlezing: Handelingen 12: 1-5 en 18-24

*Lied 1009 O lieve Heer, geef vrede