April 2021 - Van de kerkenraad April 2021 - Van de kerkenraad
Van de kerkenraad

Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een ieder die bidt, ontvangt. En wie zoekt, vindt. En wie klopt, hem zal opengedaan worden.

Deze gevleugelde woorden spreken voor zichzelf. Ze sporen je aan om vol te houden, door te zetten, niet op te geven voor je je doel hebt bereikt. Ze komen uit de Bergrede waarin Jezus de geheimen van het Koninkrijk Gods en van het christelijke leven openbaart.

Het zijn de woorden die Ruurd gebruikte in het kerkblad van januari 2020. Hij schreef erbij: In het vorige kerkblad heb ik u verteld dat er al een aantal gesprekken zijn geweest met een serieuze kandidaat voor een deel van de vacature die er is in samenwerkingsverband. In januari hopen we duidelijk te krijgen
of deze predikant verder met ons in zee wil en wij met hem/haar.

Nu ruim een jaar later, zijn we blij en dankbaar dat ‘deze predikant’ inderdaad met ons in zee wilde gaan en wij met haar. Zondag 21 maart vierden we dat Inge Landman intrede deed in het samenwerkingsverband van de Protestantse Gemeenten van Drogeham, Kootstertille, Twijzel, Harkema en Augustinusga. In het bijzonder werd zij verbonden aan onze gemeente en die van Harkema.

Fijn dat we op deze manier weer bij elkaar mochten zijn. Sommigen in de kerk, die, op initiatief van Erwin, prachtig versierd was door de jeugd. Anderen volgden de dienst in het gebouw en ook vanuit huis kon de dienst worden gevolgd. Het werd een prachtige dienst, waarin ds. Glas aanhaalde hoe fijn het is dat nu het samenwerkingsverband echt een feit is. Dat niet alleen Inge, maar ook hijzelf nu officieel aan deze 5 gemeenten is verbonden. We hopen oprecht dat ook Drogeham snel een predikant mag vinden.

Een dienst waarin het orgel weer klonk. En Annie en Renske, begeleid op piano door Marianna, enkele liederen ten gehore brachten. Waarin werd aangehaald dat het zo fijn is om weer in de kerk te kunnen zijn, maar dat het zo ontzettend jammer is dat we nog niet kunnen zingen.

Namens de gemeente Augustinusga mocht ik Inge het boek ‘Belijdenissen’ van Augustinus overhandigen. We hopen dat zijn woorden Inge mogen inspireren. Zoals wij ons iedere dag mogen laten inspireren door zijn woorden, die de ingang van ons dorp sieren: ‘Wenje yn ‘e leafde, en sy sil yn dy wenje’.
Hopelijk ervaart Inge veel liefde bij haar belangrijke werk.

Namens de Ring en de gemeente Harkema sprak ook Willem Feenstra enkele woorden tot Inge en heette haar van harte welkom. Namens de gemeente Drogeham overhandigde hij een prachtige bos bloemen.

Vanaf nu zullen wij de kerkdeuren iedere zondag weer openen. Fijn dat dit weer kan. Natuurlijk moeten we voorzichtig blijven, want helaas is het virus nog niet verdwenen. Dus houd u aan de maatregelen. En houd het nieuws via onze website, facebook, instagram en de whatsapp groep in de gaten. Wilt u ook via whatsapp geïnformeerd blijven? App dan naar 06-28735211

Dit jaar geen diensten op Witte Donderdag en Stille Zaterdag. Tijdens een van de gemeenteavonden is afgesproken voortaan alleen diensten te organiseren op Goede Vrijdag en 1e Paasdag. Beide keren gaat ds. Beintema voor.

Wij hopen u snel weer in de kerk of op andere wijze te mogen ontmoeten.

Namens de kerkenraad,
Nyncke Woudstra