December 2020 - Diaconale collecte kerstdiensten December 2020 - Diaconale collecte kerstdiensten
Diaconie collecte tijdens kerstdiensten
Tijdens de kerstnachtdienst en de dienst op eerste kerstdag zal de opbrengst van de diaconie collecte gaan naar de stichting Damwoude – India.
Hieronder kunt u hierover meer lezen:
In 2000 ontmoette R. Benjamin Franklin een groep Nederlanders die, tijdens hun zomervakantie, de World Servants organisatie hielp bij de bouw van een weeshuis in Chengalpattu. Franklin was in die tijd student Theologie en had een bijbaantje als begeleider van de groep uit Nederland. Er ontstond vriendschap tussen een aantal Nederlanders uit de groep en Franklin.
Wendy van der Velde was één van die groep die mailcontact bleef houden met Franklin en zo op de hoogte bleef van het wel en wee in Chengalpattu,een plaatsje in het district Tamil Nadu in Zuid-Oost India. Mede door zijn ervaring met World Servants en hun inzet voor zijn landgenoten, werd Franklin bewogen zich ook (meer) voor hen te gaan inzetten.
Tijdens een bezoek aan een ziekenhuis zag hij een jongen met aids voor de deur van het ziekenhuis bedelen om geld voor zijn medicijnen. Hij werd hierdoor diep geraakt en nam deze jongen onder zijn hoede.
Hierna ving hij vaker en meer kinderen op. Op 25 maart 2004 werd stichting Karunai Jeevan opgericht en in 2006 richtte hij een weeshuis op in een huur pand en bracht het onder in de stichting. Om een permanente vergunning te kunnen krijgen had hij een eigen pand nodig. Hij vroeg daarbij hulp in Nederland, bij Wendy van der Velde. Stichting Karunai Jeevan Nederland werd opgericht op 22 oktober 2009 en in 2010 werd, mede door 13 vrijwilligers uit Damwoude en omgeving, een nieuw weeshuis gebouwd dat in 2011 werd voltooid. Hierin worden ongeveer 30 tot 40 kinderen permanent opgevangen en 10 tot 20 kinderen semi permanent.
Deze laatsten slapen op het werk, in de nabije omgeving of in de hostels van hun opleiding.
Een aantal van deze kinderen heeft wel ouders, maar die zijn niet in staat om voor hun kinderen te zorgen. Ook deze gezinnen krijgen steun van Franklin, die hen voedsel brengt met z’n busje.  Een aantal kinderen in het weeshuis heeft HIV, is lepra-patient of is minder-valide. Door goede opvang, zorg en medicijnen hebben ze bij Franklin een zorgeloze jeugd en een toekomst. Indien mogelijk gaan alle kinderen naar school.
Franklin vindt het erg belangrijk voor hun toekomst dat ze een opleiding volgen.
De stichting voorziet verder in de volgende activiteiten in de omgeving:
-niet alleen kinderen in het weeshuis worden geholpen, maar ook gezinnen in de omgeving
-ook gaat steun naar de vestiging in Bangalore en Chennai voor dagopvang, voedsel en scholing van straatkinderen
-voorlichting geven over HIV/Aids en hygiëne in samenwerking met lokale ziekenhuizen en verlenen van noodzakelijke eerste medische zorg
-naailessen aan moeders om zichzelf beter te kunnen redden en leren ze wierook te maken om te verkopen
-opvang van verstandelijk gehandicapte kinderen in de wijk Indira Nagar
-opvang van kinderen in een commune/hospitaal voor ernstig zieke lepra patiënten

We hopen dat u dit goede doel wilt ondersteunen met een gift.

Namens de diaconie
Hieke Brandsma