December 2019 - Gemeenteavond December 2019 - Gemeenteavond
Gemeenteavond

Kort verslag van de gehouden gemeenteavond van de PG Augustinusga op 6 november 2019 jl. in It Gebou van de Augustinitsjerke.

Er waren 26 gemeenteleden naar deze, toch wel bijzondere gemeenteavond, gekomen. Want er lag een interessante agenda op tafel.
Nadat voorzitter Ruurd Boonstra, de bijeenkomst opent en de notulen van 13 maart worden vastgesteld, wordt er vanuit de kerkenraad kort uitgelegd op welke wijze de Ring Buwekleaster samenwerkt en functioneert.
De ring Buwekleaster bestaat uit: de navolgende PKN-gemeenten: Augustinusga, Drogeham, Eastermar, Harkema, Jistrum, Kootstertille, Rottevalle, Surhuizum, Surhuisterveen, Twijzel De Oerdracht en Twijzel Petruskerk. Vanuit de ring Buwekleaster is er in oktober jl. een zogenaamde “Kloosterdag” gehouden in Kootstertille; dit is als zeer positief ervaren en van iedere gemeente waren kerkenraadsleden present; Er zal een vervolg in oktober 2020 komen, want een dergelijk contact voorziet duidelijk in een behoefte.
Vervolgens werden we geïnformeerd over het beroepingswerk waarbij de PG. van Augustinusga, Drogeham, Harkema, Kootstertille en Twijzel (De Oerdracht) samenwerken bij het beroepen van een predikant.
Er zijn intussen gesprekken gevoerd, en er zullen nog meer volgen.
De percentages waarvoor de predikant zal worden beroepen zijn als volgt: Drogeham 70% en Harkema en Augustinusga ieder 20%.Een

predikant voor 20% betekent concreet een predikant voor 8 uren per week. Er zullen dus prioriteiten moeten worden gesteld.
De kerkenraad is van mening dat de prioriteit vooral zal moeten liggen bij het pastoraat maar ook bij de gemeenteopbouw. Daarna denken we na over hoe de 8 uren van de predikant het beste in te zetten
De voortgang zal, zodra er aanleiding, is worden gecommuniceerd met de kerkenraad en vervolgens naar de gemeente.
Hierna wordt stilgestaan bij het overlijden van Deka Miedema: de schrik hierom en intussen het gemis. Hij deed veel vrijwilligerswerk, vooral achter de schermen voor onze gemeente. Intussen is Jaap Elzinga bereid gevonden om de website te doen. De Kerkgroet wordt verzorgd door het Beamteam en Tine Atsma. Ook aangaande andere taken zoeken we nu gemeenteleden die de activiteiten van Deka kunnen en willen voortzetten.

Dan worden we uitgebreid bijgepraat over het Beleidsplan 2020-2024 dat in samenwerking met een aantal gemeenteleden en Sytze Wijbenga is gerealiseerd. Intussen is het concept voorgelegd aan de kerkenraad. De voorzitter licht alle onderwerpen van het Beleidsplan kort toe:
Daarna praten we in groepjes aan de hand van stellingen over de toekomst van onze gemeente en de te nemen besluiten.

Bij het punt rondvraag vragen de Kerkrentmeesters aandacht voor het meedoen aan een pilot waarbij via een app op de mobiele telefoon collectegeld kan worden betaald. De reacties hierop zullen worden meegewogen voordat er een besluit zal worden genomen om hieraan mee te doen.
Ook was er nog aandacht voor de toestemming tot automatische betaling van de jaarlijkse vrijwillige bijdragen.
Nadat fruitmanden, verzameld en klaargemaakt in de Dankdienst, nog worden verdeeld onder de aanwezigen om bij gemeenteleden te bezorgen, zingen we Lied 350 uit het Liedboek voor de Kerken en dankt de voorzitter een ieder voor zijn aanwezigheid en en wenst ons wel thuis.

Sietie Dijkstra

Liturgie op zondag 28 april 2024

te Stynsgea

Voor de dienst: Psalm 72: 1, 4 Geef, Heer, de koning uw rechten

* Psalm 136: 1, 9, 12 Loof de Heer, want Hij is goed

Stil gebed, bemoediging en groet

Klein Gloria

Kyriëgebed

* Lied 283 In de veelheid van geluiden

Gebed bij de Schriftlezingen

Schriftlezing: Psalm 72: 12-19 NBV

* Psalm 89: 8, 17

8 Jo binne,_o Hear, ús krêft, Jo hâlde ús oerein,

Jo meitsje_ús namme grut mei skjintme sûnder ein.

Wy meie troch jo geunst de kroan fan eare drage.

Jo hawwe ús ferhege nei jo wolbehagen.

Jo binne ús in skyld tsjin alle kweade machten

en hawwe ús de kening jûn op wa’t wy wachten.

17 Hear, lit ús net fergean, mar hâld ús by de hân

en bring ús wer werom nei ’t lang ferlerne lân.

Betink jo eed oan David, kom, o Hear, fan fierren.

Wêr is jo geunst, o God, út lang ferfleine jierren?

Jo hawwe_ús ’t libben jûn; as we_yn ’e dea fersinke,

wa rêdt ús dan fan ’t grêf en wa sil om ús tinke?

Schriftlezing: Handelingen 12: 1-5 en 18-24

*Lied 1009 O lieve Heer, geef vrede