December 2019 - Verhalen van mensen en hun kerk December 2019 - Verhalen van mensen en hun kerk
Verhalen van mensen en hun kerk

De Stichting Alde Fryske Tsjerken, het Friesch Dagblad en kerkblad Geandewei organiseren een verhalenwedstrijd voor iedereen die soms of vaak naar de kerk gaat.
Aanleiding is het 50-jarig jubileum van de Stichting in 2020. Thema daarvan is ‘Jouw kerk, jouw verhaal’. Het Friesch Dagblad en de Stichting hopen dat veel mensen hun verhaal met hun kerk willen delen.

Het gaat er niet om zo mooi mogelijk te kunnen schrijven, het gaat om de verhalen zelf.  Verhalen laten iets zien van wat er binnen de kerkmuren gebeurt en beleefd wordt. Hoofdredacteur Ria Kraa van het Friesch Dagblad: ,,Kerken zijn niet alleen staaltjes van architectuur en geschiedenis, het zijn de behuizingen van het Grote Verhaal van God en de ‘kleine’ verhalen van mensen. Verhalen over ontmoetingen of gebeurtenissen in die vreugde, verdieping, troost, verandering van inzicht of misschien ook twijfel hebben gebracht, of die op wat voor andere manier dan ook maar iemand geraakt hebben. ”

Bedoeling is zo veel mogelijk mooie verhalen te verzamelen over geloof, hoop en liefde. En troost, twijfel, vreugde en verdriet. Goeie anekdotes, diep rakende gebeurtenissen, feesten en concerten.
Dus: doe alstublieft mee! Graaf in uw geheugen en duikel verhalen op die uw leven en het leven in en om de kerk hebben verrijkt en gesteund. U bent misschien op één speciaal moment bijzonder geroerd geraakt, u heeft een prachtige anekdote of onwaarschijnlijk vertelsel, u weet van hoe grote betekenis deze koster of gene predikant, ouderling zus of diaken zo is geweest. Of misschien heeft u helemaal geen spectaculair verhaal maar is het juist het ‘gewone’ ritueel van de jarenlange wekelijkse gang naar de kerk die zo veel voor u betekent.

We vinden het belangrijk om zulke verhalen te verzamelen. Want kerken zelf blijven soms eeuwen bestaan en worden gerestaureerd en gekoesterd, maar die menselijke geschiedenissen en belevenissen raken in de loop van de tijd in de vergetelheid. Dat is jammer, want die vormen natuurlijk de ziel van de kerk.

De mooiste verhalen worden in maart gepubliceerd in de krant en in kerkblad Geandewei. Ook komen de verhalen op de website van het Friesch Dagblad. In het jubileumjaar van de Stichting zullen op verschillende momenten ook verhalen voorgelezen worden in kerken.

Verhalen kunnen voor 15 januari gestuurd worden naar secretariaat@frieschdagblad.nl of naar info@aldefrysketsjerken.nl

datum en tijdstip 21-04-2024 om 11:00