April 2018 - Voorwoord April 2018 - Voorwoord
Pasen is het feest van bevrijding. En dat woord bevrijding kan in de oren van mensen een hele verschillende klank hebben.

Wat oudere mensen, die de tweede wereldoorlog nog hebben meegemaakt zullen meteen denken aan de eerste dagen van mei 1945, toen de bezetting ten einde kwam, toen de Amerikanen en de Canadezen de dorpen en de steden binnen kwamen rijden en de Duitsers verdwenen. Dan heb je bevrijding aan de lijve ervaren.

Maar weet u, bevrijding krijgt betekenis in datgene wat er daarna gebeurt. Op 5 mei vieren we de bevrijding, maar juist ná 5 mei 1945 kon je ontdekken wat vrijheid betekende. Pas ná 5 mei 1945 kreeg de bevrijding betekenis.
Er kwam een tijd van wederopbouw, mensen hoefden niet meer bang te zijn, er werd niemand meer bedreigd, er vlogen ’s nachts geen vliegtuigen meer over, er klonken geen knallen meer van luchtdoelgeschut en ander schiettuig, je kon weer gaan en staan waar je wilde en je kon weer doen wat je graag wilde. En zo is het ook met Pasen.

Pasen is bevrijding maar het krijgt pas betekenis wanneer je ook vanuit die bevrijding in het leven gaat staan. De bevrijding van Pasen is gericht op het meest ingrijpende, wat het leven in de grip kan hebben, tot de dood aan toe. Er zijn veel dingen die de levens van mensen gevangen kunnen houden, die de levens van mensen bedreigen, dingen waar mensen voor zijn, dingen die de levens van mensen verpesten.

Vanuit de kerkelijke traditie spraken we dan heel sterk over zonde, maar dat werd eigenlijk maar heel weinig echt concreet gemaakt. Zonde was dan een containerbegrip voor allerlei verkeerde dingen die mensen konden doen. En wanneer het wel concreet werd, dan werden mensen daar ook op aangesproken.

Ik denk dat het bij zonde veel meer gaat om de dingen die er voor zorgen dat jij niet tot je doel komt. Dus wanneer je als mens bijvoorbeeld alleen maar gericht bent op jezelf, dan kun je helemaal alleen in het leven komen te staan en dat is niet het doel van mens-zijn.
En wanneer jij dan de boodschap van Pasen tot je neemt dan kan er ook in jouw leven bevrijding plaatsvinden, niet door op de eerste paasdag heel braaf en Christelijk in de kerk te zitten en alle paasliederen heel overtuigend mee te zingen. Dat betekent nog helemaal niets.

De werkelijke bevrijding van Pasen betekent dat er ook iets verandert in de levens van mensen. En dat kan, want Pasen geeft jou nieuwe kansen. Pasen betekent dat er geen dreiging is, dat je niet bang hoeft te zijn. Dat jou alle mogelijkheden worden aangereikt om het anders te gaan doen.
De dingen waarin je gevangen zat mag je achter je laten, daarvan ben je bevrijd. Niet door de Amerikanen of de Canadezen, nee door Jezus Christus. Hij is voor jou door het vuur gegaan en heeft overwonnen, zelfs door de dood heen. De weggerolde steen is daarvan het bewijs, het open graf.

En nu is het aan jou, vier je alleen op de eerste Paasdag het feest van bevrijding of krijgt het ook werkelijk gestalte in jouw leven.

Ds. J. Droogsma