Oktober 2018 - Uit de kerkenraad Oktober 2018 - Uit de kerkenraad
Uit de kerkenraad
Afscheid
Op zondag 2 september hebben we in een mooie gezamenlijke dienst in de Jakobskerk in Drogeham afscheid genomen van ds. Jouke Droogsma. Een week later is hij bevestigd in zijn nieuwe gemeente in Gapinge/Veere.
Direct werk aan de winkel voor de kerkenraad. Gelukkig vonden we in de persoon van ds. Els Roosenboom een predikant die tijdens de vacante periode het pastoraat voor de ernstig zieken op zich wil nemen. Nu eind dit jaar er ook een eind komt aan het dienstverband met onze kerkelijk werker Geertje van der Meer, bezinnen we ons ook op de invulling van de werkzaamheden die zij tot eind december op zich neemt.

Samenwerking
In een goed gezamenlijk overleg met Drogeham op 20 september jl. hebben we uitgesproken in principe het samenwerkingsverband voort te zetten op dezelfde wijze. Dat zou betekenen dat we samen op zoek willen gaan naar een predikant en mogelijk een kerkelijk werker voor zowel Augustinusga als Drogeham. Uiteraard willen we de gemeente hierover verder horen voordat er definitief stappen worden gezet.
De gemeenteavond op woensdag 7 november, aansluitend aan de Dankstond, is hiervoor een mooi moment.

Visitatie
Op 18 september hebben we als kerkenraad een goed overleg gehad met de visitatoren, de heren Jasper Elzinga en Henk Siegers. Zij willen in de eerste weken van oktober graag in gesprek gaan met de gemeente. Een aantal avonden zullen ze het gesprek aangaan met individuele gemeenteleden die daarvoor zijn benaderd. Hoe kunnen we, lerend van  het verleden, een visie ontwikkelen voor de toekomst van onze gemeente midden in het dorp. Voor gemeenteleden die niet individueel zijn uitgenodigd is er de gelegenheid ook in gesprek te gaan met de visitatoren. Dat kan op donderdag 18 oktober tussen 19.00 en 21.00 uur. De visitatoren zitten dan in het Gebou en willen daar graag met u in gesprek gaan. Zij, maar ook wij als kerkenraad, stellen uw inbreng erg op prijs. Eind oktober komen we dan als visitatoren en kerkenraad weer bij elkaar om hun bevindingen en ideeën uit te wisselen.
We hopen dan als kerkenraad helder te krijgen hoe we de betrokkenheid binnen de gemeente kunnen verbeteren en een visie kunnen ontwikkelen over hoe we midden in ons dorp een ‘toekomstbestendige’ levende kerkelijke gemeente kunnen zijn. Mogen we op uw medewerking rekenen?

Ruurd Boonstra