Juli 2018 - Meditatie van ds. J. Droogsma Juli 2018 - Meditatie van ds. J. Droogsma
Meditatie
Vakantie is een woord wat we in de bijbel niet tegenkomen. Ons woord vakantie komt van een latijns woord “vacatio”, wat betekent dat je vrij bent van verplichtingen. Natuurlijk zijn er al eeuwen mensen die in hun vrije tijd uitstapjes doen.  Wat dat betreft is er in het leven van mensen grote behoefte aan rust. Een periode waarin je alles even voor lief kunt laten en kunt bijtanken.

Zeker in deze hectische tijd is dat van groot belang, het leven staat bijna niet meer stil. Er zijn velen van de wat jongere generatie die de mobiele telefoon ’s nachts onder handbereik hebben liggen, want stel dat je iets zou missen. Ons hele leven is ingesteld op de 24 uurs economie en mensen gaan daar bijna zonder slag of stoot in mee.

Rust, vrij van verplichtingen, dat soort momenten zijn belangrijk en het vertaald zich in onze tijd in een vrijblijvende houding van mensen die je in alles terugziet. Naast het drukke bestaan, wat je helemaal opslokt, willen mensen en kunnen mensen geen verplichtingen meer hebben. En dan is de cirkel weer rond en zijn we uitgekomen bij dat latijnse woordje “vacatio”. Maar ja, kan dat, vrijheid zonder verplichtingen?

Ik denk het niet, wil je de maatschappij draaiende houden dan zullen er toch ook in de vakantie periode mensen moeten zijn, die hun werk blijven doen. Dan kunnen, terwijl jij vakantie viert, in jouw leven de verplichte zaken gewoon doorgaan. Neem bijv. de automatische afschrijvingen van de bank. Een vrijheid zonder verplichtingen is onmogelijk en daarom is ook de vrijblijvende houding van vandaag de dag een utopie, die we onszelf niet kunnen veroorloven, maar het is ook een fabeltje waarmee we onszelf voor de gek houden.

Het is belangrijk om daar even bij stil te staan. Vakantie vieren, op adem komen, bijtanken, is belangrijk, ook bijbels gezien, maar vieren wij wel werkelijk vakantie, vinden wij wel werkelijk rust? Zijn wij wel werkelijk vrij van onze verplichtingen? Ik denk dat we steeds meer opgeslokt worden door de alsmaar communicerende omgeving, echte rust is er niet meer. Hier een smsje, daar een appje, daar een facebookbericht of een tweet, de stranden vol met mensen die op een schermpje kijken. Het wordt steeds moeilijker om werkelijk rust te vinden.

Daarom gaat het in de bijbel over rust, dat vind God belangrijk, omdat mensen rust nodig hebben. Rust met regelmaat, rust zoals de schepping ons dat mee geeft, denk daarbij aan het scheppen van dag en nacht en licht en duisternis, maar ook aan de instelling van een vaste rustdag. Rust past daarom in de vaste structuur van het menselijk bestaan, waarbij evenwicht van groot belang is en mensen niet worden leeggezogen zoals dat in ons huidige bestaan het geval is.

Natuurlijk begrijp ik dat je als mens meegezogen wordt in onze maatschappelijke structuur en daar niet zo maar uit kunt stappen, maar het is wel van belang om je bewust te zijn van datgene, wat er gebeurt in deze tijd die maar voort denderd en iedereen meeneemt en vervolgens niet meer loslaat. Ik merk zelf ook meer en meer de hectiek die grip krijgt op je leven, terwijl ik mijn mobiele telefoon alleen in dringende situaties bij mij heb. Maar als je thuiskomt, dan is daar de mail, de berichtjes die je aandacht vragen en wanneer je niet uitkijkt, dan ben voordat je het weet met je hele bestaan opgeslokt door de social media. Natuurlijk heeft het zijn goede kanten en omdat we het toch niet meer terugdraaien denk ik ook dat je je moet richten op die goede kanten.

Maar ik zou toch iets mee willen geven van die scheppingsorde, er is dag en er is nacht, overdag ben je bezig en ’s nachts rust je uit, slaap je. Er zijn zes dagen om te werken en een dag om rust te houden, niet om uit te rusten, te slapen, dat heb je ’s nachts al gedaan, die ene dag rust is ook bedoeld om te genieten, te genieten van de mensen en de dingen om je heen.

Dus ook God mag in die rust zijn plek krijgen, nooit als een verplichting want dan is het geen rustdag! Nee vanuit een stuk verlangen en dankbaarheid wil je als mens in de rust van jouw bestaan ook God de plek geven die Hij verdiend.

Ik hoop dat de kerk van de toekomst steeds weer mogelijkheden vindt om hier vorm aan te geven, want het zal in de toekomst anders gaan dan nu. Ik hoop ook dat wij allen, zeker in de vakantietijd maar ook in het nieuwe seizoen niet compleet opgeslokt worden en daardoor nauwelijks meer ruimte hebben voor rust en ontspanning, maar dat we structuur geven aan ons bestaan, waarbij rust een vaste plek heeft die ons heilig is en wij in die rust ruimte ervaren voor God, de medemens en onze omgeving, en dat die rust ons goed zal doen en ons leven in evenwicht brengt.

Ds. Droogsma