Juli/Augustus 2021 - Fan de dumny Juli/Augustus 2021 - Fan de dumny
Van de dûmny

Hoop
Wat een verschil met de vorige keer dat ik schreef. Ineens zitten we vól in de zomer, volgen de versoepelingen elkaar in rap tempo op én is er al voorzichtig een slotlied gezongen in de kerk. Soms zomaar kan er uitzicht zijn, kan er iets veranderen in een situatie die steeds maar lijkt door te gaan. Hoopgevend is het.

Kerkenwerk
Met het pastorale team konden we bij elkaar komen en dat was goed! Fijn dat er zoveel mensen zijn die zich als bezoekmedewerker of ouderling willen inzetten voor het omzien naar elkaar. Voor een aantal straten kunnen we nog extra bezoekmedewerkers gebruiken, dus hopelijk voelt iemand zich geroepen!
Met de kerkenraad spraken we n.a.v. het bijbelverhaal over de bruiloft te Kana, over waar ‘de wijn op is’ en over ‘wat er in het vat zit’. Mooi om van elkaar te horen waar het ‘borrelt’ in de gemeente. Van creativiteit, van verbinding, van een hoop gemeenteleden die zich willen inzetten voor de gemeente, van nieuwe ideeën én nieuwe jongeren binnen het jeugdwerk.
Het was ook een zwaar jaar, met zorgen, verdriet, vermoeidheid. Het blijft zoeken naar hoe we de kerkenraad meer draagkracht kunnen geven. Maar er zit van alles in het vat. Soms lijkt het water, maar als je het eruit schept blijkt het wijn te zijn!

De afgelopen weken kon ik ook een aantal kennismakingsbezoeken doen en ik hoop daar in de zomermaanden mee verder te kunnen gaan. Wilt u/jij een afspraak maken, laat het dan weten!

Vaccinatie
Over een paar dagen krijg ik ook eindelijk mijn eerste coronavaccinatie en ik moet bekennen dat ik daar erg naar

uitkijk. Want de laatste weken dacht ik soms ‘prachtig dat zingen in de kerk en ik doe dolgraag mee, maar ongeveer iedereen is gevaccineerd en zingt vol vreugde mijn kant op en hier sta ik toch enigszins kwetsbaar te zijn zonder vaccinatie’. Zo hebben we allemaal onze gedachten en gevoelens over wat wel of niet kan en hopelijk weten we elkaar steeds weer te vinden daarin en het samen zo goed mogelijk te organiseren!

Plannen voor het najaar
In ieder geval kijken we ook weer vooruit naar het najaar en naar de activiteiten die we kunnen gaan organiseren en dat geeft energie. We hopen elkaar te kunnen ontmoeten op de woensdagmiddagen in It Gebou, op een ‘excursie’ naar Jorwert, tijdens een gespreksgroep en meer van dat soort momenten. De concrete plannen en data leest u t.z.t. in het Tsjerkefinster. En wie zelf een idee heeft voor een activiteit, we horen het graag!

Jezelf vinden, God vinden
Verder gaan we richting de zomervakantie en betekent het voor veel mensen dat ze ook even ‘los’ kunnen komen van werk, van de dagelijkse routine, ja zelfs van de kerkenraad. Gelukkig niet van het geloof, niet van God, want die gaat altijd met ons mee.
Ik vond toepasselijke woorden van Augustinus in het liedboek, om mee te nemen de zomer in:
Op de plaats waar ik was,
wanneer zocht ik U daar?
En U stond gewoon vóór me!
Maar ik was ook van mijzelf weggelopen
en kon mezelf niet meer vinden,
laat staan U!

Ik wens een ieder de komende weken ruimte voor zichzelf, voor de ander en voor God!

Vakantie/ bereikbaarheid
Ik ben zelf ook een paar weken vrij. Mocht u/jij in die weken behoefte hebben aan bezoek van een predikant, laat het dan weten aan een van de ouderlingen (Annie Ijlstra en Marianna

Postma) of aan de scriba (Sietie Dijkstra) zodat zij een vervanger kunnen benaderen. Het gaat om 28 juni tm 4 juli en 26 juli t/m 8 augustus.
Tot ziens!
Met een hartelijke groet vanaf de pleats in Aldeboarn,
Ds. Inge Landman
0648829885 en dsingelandman@gmail.com