Juli/Augustuss 2019 - Por todo el mundo - Nieuwsbrief juni 2019 Juli/Augustuss 2019 - Por todo el mundo - Nieuwsbrief juni 2019
Por todo el mundo - Nieuwsbrief juni 2019

Opvang en onderwijs voor kinderen met een verstandelijke beperking of leerprobleem in Caranavi, Bolivia.

Open deuren
Waar deuren gesloten worden, gaan anderen open. Zo eindigde ik de laatste nieuwsbrief. En dat is gebleken. Sinds begin juni hebben we een nieuwe lokatie voor de dagopvang. Met pijn in ons hart hebben we de lokatie op de berg verlaten. Dit was een super locatie, maar de situatie om alles wat meer te centraliseren in het dorp kwam met de tijd. Tijden veranderen en vraag en aanbod verandert daarbij ook.

We hebben om de bocht, vanaf waar we wonen een mooie plek gevonden, alles gelijkvloers, met ruime tuin. Daarbij zijn er vier grote ruimtes, waarvan één is ingericht als slaapkamer voor de kinderen, een als educatieve ruimte voor voorschoolse leeftijd, één als kantoor en één als educatieve ruimte voor schoolse leeftijd. In de laatste ruimte kan ik eindelijke al mijn materialen kwijt om les te kunnen geven. We hebben in de dagopvang het aantal kinderen ondertussen uit kunnen breiden tot acht. Er is nog ruimte voor een aantal meer.

Persoonlijk onderwijs
In mei was ik na een jaar weer begonnen met persoonlijk onderwijs te geven. Dit in mijn slaapkamer bij gebrek aan ruimte, maar het was in ieder geval een start. Nu heb ik een eigen ruimte, waar ik ontzettend blij mee ben. Alle materialen bij de hand, printer naast de deur (in het kantoor), ideale situatie. En daarnaast, heel handig tussen de middag kunnen helpen in de dagopvang, want het zit allemaal op dezelfde locatie. Ook voor de reguliere kinderen verzorg ik het materiaal voor voorschools stimuleren. Zij kleuren elke dag, lezen boekjes, puzzelen, rijgen, bouwen, er is van alles mogelijk. Momenteel geef ik les aan vier leerlingen. Alyz (doof, heeft twee jaar bij ons in de dagop-vang gezeten) en John (verstandelijke beperking, heeft 1,5 jaar bij ons in de dagopvang gezeten) komen één keer per week, wanneer ze geen les hebben op hun school voor speciaal onderwijs. Alyz kan ondertussen steeds meer gebarentaal (moet ik ook eens bij gaan spijkeren), ze kent de klinkers, en zijn nu bezig met hoeveelheden tot tien. John houdt niet van huiswerk maken en stilzitten, maar mag graag bouwen. Zo werken we aan zijn fijne motoriek. Daarnaast komt Leydi, ze zit in groep vier, gaat best redelijk op school, maar is vooral snel afgeleid en langzaam. Ze krijgt bij ons huiswerkbegeleiding en extra ondersteuning. Ze komt vier keer per week. Kahori komt vijf keer per week. Ze zit in groep vijf, maar kende net de klinkers en haalt de 6, 7 en 9 nog door elkaar. Ze begint nu langzaam aan te lezen, schrijven en rekenen. Ze maakt steeds grotere stapjes vooruit. Afgelopen woensdag (ik was twee dagen ziek geweest en het weekend) hadden we na vier dagen weer les en ik was erg blij om te zien dat ze niet was vergeten wat we hadden geoefend. Dat biedt hoop!! Er is meer vraag, dit is een kwestie van tijd om diagnoses te stellen en in te roosteren.

Bestuur
Het bestuur wenst u allen de komende tijd een periode van veel zon en rust toe. Mocht u / jij op vakantie gaan en toevallig in Bolivia zijn, dan is er bij Trinke vast wel een extra bed. De vader van Trinke (Deka Miedema) gaat per 1 augustus met pensioen en heeft inmiddels besloten om niet meer deel uit maken van het bestuur. Hij zal ongetwijfeld Por todo el mundo blijven steunen.

Periodieke gift
Als u al jaren achtereen schenkt aan Por todo el mundo, dan kunt u een periodieke gift overwegen. Dit kan heel eenvoudig, zonder tussenkomst van de notaris, via een onderhandse overeenkomst.

Wat is uw voordeel?
Als u ons minimaal vijf jaar lang een vast bedrag schenkt, dan kunt u deze periodieke gift volledig aftrekken bij uw aangifte inkomstenbelasting, ongeacht de hoogte van het bedrag. Hoe hoger de periodieke gift, hoe hoger het bedrag dat u van uw belastbaar inkomen mag aftrekken. Afhankelijk van de hoogte van uw inkomen, ontvangt u 37% tot 51% terug van de belastingdienst. Met eenzelfde periodieke gift, kunt u nu meer aan Por todo el mundo schenken. Vier eenvoudige stappen voor uw steun én belastingvoordeel
1. Download de onderhandse overeenkomst periodieke gift via www.belastingdienst.nl en vul deze in tweevoud in.
2. Stuur beide exemplaren van de door u ingevulde over eenkomst in een envelop naar Por todo el mundo
3. Por todo el mundo vult op beide overeenkomsten de ontbrekende gegevens in en tekent deze.
4. Por todo el mundo stuurt één getekend exemplaar van de overeenkomst aan u retour met een begeleidende brief. Bewaar dit exemplaar van de getekende overeenkomst voor uw administratie om eventueel aan de Belastingdienst te kunnen overleggen.

Vereisten voor aftrekbaarheid
• De periodieke gift moet vastgelegd zijn in overeen komst periodieke gift (zie de 4 stappen hierboven).
• Er dient minimaal 5 jaar achtereen, ten minste éénmaal per jaar, een vast bedrag te worden betaald.
• Het jaarlijkse bedrag hoeft niet in één keer te worden voldaan. Het bedrag kan ook in maandelijkse termijnen worden betaald. Dit kunt u op de overeenkomst aangeven.
• De Belastingdienst heeft bepaald dat giften, gedaan voor de ingangsdatum van de overeenkomst, niet mee tellen voor de periodieke gift in het eerste kalenderjaar

Mocht u al een automatische incasso hebben voor Por todo el mundo en u wilt dit veranderen in een periodieke gift, zoals hierboven aangegeven, dan vervalt de incasso en moet u het zelf even opnieuw bij de bank regelen.

datum en tijdstip 28-07-2024 om 11.00