Juli 2018 - Beroep uit Gapinge en Veere Juli 2018 - Beroep uit Gapinge en Veere
Beroep uit Gapinge en Veere

Ik ben nu ongeveer zes jaar werkzaam in Drogeham waar afgelopen jaar Augustinusga bij kwam en je merkt dat je dan ook eens na gaat denken over je toekomst als predikant. Zo kom je het afgelopen jaar ook in contact met een aantal gemeenten die een predikant zoeken en bij de gemeenten van Gapinge en Veere werd dat een wat langer contact, een voorzichtige kennismaking, ergens eind januari, een beroepingscommissie die komt luisteren in februari, er komt een eerste selectie en men komt nog een keer luisteren, er komt nog een selectie en dan ga je zelf eens kennismaken in Veere en in Gapinge, met collega’s uit andere plaatsen waarmee wordt samengewerkt. Je gaat de sfeer proeven in de regio en er ontstaat een klik. De officiële beroepingsprocedure wordt gevolgd en daar gaat veel tijd overheen totdat op 30 mei de gemeenteavond besluit het voorstel van de beroepingscommissie en de kerkenraad over te nemen en vervolgens komt er na een aantal dagen een beroepingsbrief. En ondertussen weet u dat ik het beroep heb aangenomen.
Het is een traject geweest van ongeveer vier maanden en dan overweeg je elke stap die je zet in dat proces, waarbij je natuurlijk ook je vrouw betrekt en de kinderen en meer en meer wordt dan duidelijk dat deze beide Zeeuwse gemeenten misschien wel de volgende uitdaging moeten zijn. Het is een hele stap voor ons. Misschien lijkt het als er een beroep komt en dominee dat beroep dan vrij snel aanneemt maar u begrijpt dat het zo simpel niet ligt.
Voor ons is dat niet een praktische afweging maar speelt ook het geloof daar in een rol en dat hebben we ook duidelijk ervaren in onze keuze.
Natuurlijk is het zo, dat je ook een gemeente achterlaat, ook de gemeente van Augustinusga met een stuk zorg. De kerkvisitatie die gaat komen. De kerkenraad die niet volledig is. Ik denk dat het belangrijk is dat ook Augustinusga een nieuwe start gaat maken. Misschien weer in de combinatie met Drogeham samen zoeken naar nieuwe mensen, nieuwe mogelijkheden, nieuwe uitdagingen om kerk te zijn van onze Heer. Het is belangrijk dat de gemeente zelf daar de schouders onder steekt en zich afvraagt, wat willen we nu eigenlijk? En vanuit het antwoord op die vraag kun je dan weer op weg gaan, misschien in een nog wel grotere combinatie, samen met andere gemeenten. De toekomst zal het leren en het is juist die toekomst die op wat korte termijn een hele uitdaging zal zijn voor onze kerken, in Friesland en in Zeeland, maar die op de lange termijn ons zicht geeft op Gods toekomst en in dat perspectief mogen wij als kerk op weg gaan, vooruit kijken, met vertrouwen.