Juni 2021 - Kerkenraaddiensten Juni 2021 - Kerkenraaddiensten
Voor de laatste keer is het aan mij om een woord tot u te richten namens de kerkenraad. Op het moment dat u dit leest, is de bevestigingsdienst waarin ik afscheid heb genomen geweest. 5 jaar geleden werd besloten dat ook doopleden lid mochten worden van de kerkenraad. Het duurde niet lang voor ik werd gevraagd om jeugdouderling te worden. Ik heb daar niet lang over na hoeven denken en zei volmondig ja. Toen had ik niet kunnen vermoeden hoe bijzonder de jaren zouden worden die voor ons lagen.
De samenwerking met Drogeham en later het ontstaan van de Ring Buwekleaster. Het welkom en later ook weer afscheid van Jouke Droogsma. De zoektocht naar een nieuwe predikant, die uiteindelijk resulteerde in de komst van Inge Landman.
Het werven van een kerkelijk werkster in de persoon van Geertje van der Meer, waarvan we na 2 jaar weer afscheid namen. En vorig jaar de start van een fijne samenwerking met onze kerkelijk- en jeugdwerker Erwin Kooistra.
Een verdrietig dieptepunt is vanzelfsprekend het plotselinge overlijden van onze zeer gewaardeerde voorzitter Ruurd Boonstra. Een jaar nadat onze gemeente ook al zo plotseling was geconfronteerd met het overlijden van Deka Miedema. Een vrijwilliger met een tomeloze inzet voor de gemeente.
De coronacrisis tot slot beperkte ons enorm in het organiseren van diensten en overige activiteiten.
En weet u wat ik nou zo fijn heb gevonden in de afgelopen vijf jaar? Dat ondanks tegenslagen en verdriet er telkens weer veel veerkracht werd getoond. Door de kerkenraadsleden waar ik mee samen mocht werken, maar ook door de gemeenteleden.

En natuurlijk is het vervelend dat de kerkenraad in ledental tot een absoluut minimum is gezakt. Maar het is ook fijn te merken dat veel gemeenteleden wel graag hun bijdrage willen leveren. Ik heb er alle vertrouwen in dat we de komende periode, ook nu de corona-maatregelen langzaam worden afgebouwd, we weer mooie diensten en activiteiten kunnen gaan organiseren. We kijken uit naar het moment waarop we weer samen mogen zingen. Dat de gezellige middagen op woensdagmiddag weer plaats kunnen vinden. En dat we weer andere activiteiten mogen organiseren. Waarbij er zeker niet alleen naar de zondagochtend wordt gekeken. Gemeente ben je immers alle dagen van de week.
Zolang we als gemeente bereid zijn samen de schouders eronder te zetten, niet vergeten af en toe naar elkaar om te kijken en de talenten van een ieder goed weten te benutten, dan weet ik zeker dat we samen een hele mooie toekomst tegemoet gaan.
Namens de kerkenraad,
Nyncke Woudstra

Liturgie op zondag 28 april 2024

te Stynsgea

Voor de dienst: Psalm 72: 1, 4 Geef, Heer, de koning uw rechten

* Psalm 136: 1, 9, 12 Loof de Heer, want Hij is goed

Stil gebed, bemoediging en groet

Klein Gloria

Kyriëgebed

* Lied 283 In de veelheid van geluiden

Gebed bij de Schriftlezingen

Schriftlezing: Psalm 72: 12-19 NBV

* Psalm 89: 8, 17

8 Jo binne,_o Hear, ús krêft, Jo hâlde ús oerein,

Jo meitsje_ús namme grut mei skjintme sûnder ein.

Wy meie troch jo geunst de kroan fan eare drage.

Jo hawwe ús ferhege nei jo wolbehagen.

Jo binne ús in skyld tsjin alle kweade machten

en hawwe ús de kening jûn op wa’t wy wachten.

17 Hear, lit ús net fergean, mar hâld ús by de hân

en bring ús wer werom nei ’t lang ferlerne lân.

Betink jo eed oan David, kom, o Hear, fan fierren.

Wêr is jo geunst, o God, út lang ferfleine jierren?

Jo hawwe_ús ’t libben jûn; as we_yn ’e dea fersinke,

wa rêdt ús dan fan ’t grêf en wa sil om ús tinke?

Schriftlezing: Handelingen 12: 1-5 en 18-24

*Lied 1009 O lieve Heer, geef vrede