Maart 2020 - Een goed verhaal Maart 2020 - Een goed verhaal
Donderdag 19 maart ds. Hille Vlasman – ‘Een goed verhaal’
Het jaarthema van de PKN is ‘Een goed verhaal’.
Op donderdag 19 maart om 19.45 uur komt ds. Hille Vlasman uit Readtsjerk naar It Tsjerkegebou.
Ds. Hille Vlasman uit Readtsjerk is predikant en coach. Hij heeft een prachtig fotoboek met verhalen geschreven met als titel: ‘Vaar naar diep water.’ Op 19 maart deelt hij zijn overdenkingen en prachtige foto’s met ons.
Zelf schrijft hij er over:
Mussen strijken neer op het graanveld; ze nodigen me uit om in hun onbezorgdheid te delen. Een ekster hipt door de tuin en doet me glimlachen. Een majestueuze wolkenpartij imponeert me. Een roestig anker op een voordek stemt me tot nadenken. Een oude grafzerk maakt me stil. Van de oude zeewering word ik even melancholiek. Een kunstwerk aan een kantoorgevel prikkelt me. Een geduldige reiger aan de kant van de sloot brengt me tot meditatie. Een vogelverschrikker doet me verbazen. Koeien in de wei, in de stromende regen, versterken mijn vertrouwen. En de zee, ja, de zee weet mij altijd weer naar zich toe te trekken.
In woord en beeld deel ik graag dat ons leven in alles raakt aan een oerverhaal. In oude Bijbelvertalingen zo treffend verwoord met: En het geschiedde… Het verhaal van God en mensen. Het vindt plaats. Het gebeurt iedere dag.
Vaar naar diep water…’ Het klinkt als: ‘Nu je in een beslissende fase van je leven bent gekomen, kun je er niet meer om heen. Kijk het maar recht in de ogen, datgene waar je ten diepste het aller bangste voor bent. Zie het onder ogen en vaar erop af. Wees niet bang, ik blijf bij je.’
Er is een verhaal dat je omgeeft als een zachte zeebries. Dat danst op de melodie van de hoop. Als een glimp van een ‘nieuwe hemel en een nieuwe aarde’. Een verhaal dat ons draagt en ons levensverhaal raakt.

datum en tijdstip 21-04-2024 om 11:00