Maart 2020 - Overdenking Maart 2020 - Overdenking
Uit: Veertigdagenmagazine van Kerk in Aktie
Veertig dagen om stil te staan en op te staan
H et thema voor de 40dagentijd 2020 is ’Sta op!’
Het is een aansporing, een oproep die we ook veelvuldig in de Bijbel tegenkomen. Soms als een aansporing van God naar mensen, op andere plekken als een roep van mensen onder elkaar en soms zelfs van mensen naar God. Zo roept David in Psalm 44 naar God uit: “Sta op, kom ons te hulp, verlos ons, omwille van Uw trouw.’

Aansporing
In het oude testament is de Hebreeuwse stam voor het woord opstaan ‘kam’. Misschien kent u dit woord uit het verhaal in Lucas 8 waar Jezus zegt: ‘Talita koem’ (‘Meisje, sta op’). Die woord-stam betekent meer dan alleen de letterlijke beweging van het opstaan. Dat zien we terug als we naar verschillende Bijbelteksten kijken. Zo zijn sommige teksten een aansporing voor iemand die de hoop verloren heeft en niet meer weet hoe hij of zij verder kan. Denk aan Jozua na zijn nederlaag (Jozua 7:10) of aan Elia die onder een struik gaat liggen wanneer hij als enige profeet over is gebleven (1 Kon 19:7).
Sta op, eet wat’. Kom op, geef niet op. ‘Je ziet nu misschien geen toekomst, maar die is er wel’, lijkt de boodschap te zijn van de engel van de Heer.
Sta op’ klinkt als een gereed maken: er staat iets te gebeuren. Sta op, zorg dat je voorbereid bent op wat er komen gaat. Het is de oproep om verantwoordelijkheid te nemen in bepaalde situaties.
Ergens voor staan(of tegen opstaan), je stem laten klinken als een profeet.
Sta op’ heeft in de Bijbel ook te maken met genezing en leven en een nieuw begin dat er bij God is.

Het kan anders
In al de facetten van het opstaan lijkt nog iets anders mee te klinken. Het is soms een beweging die ingaat tegen wat je menselijkerwijs zou verwachten. Bij tegenslag is het makkelijker om bij de pakken neer te zitten. Bij situaties van onrecht en verdrukking is het eenvoudiger om je mond te houden en mee te gaan met de massa. Bij ziekte en dreigende dood zou je verwachten dat de dood het einde is. Maar bij God gaat het anders.

Ook in de Bijbelverhalen die in de 40dagentijd 2020 centraal staan, zien we die beweging. Waar Gods werkelijkheid doorbreekt in de ontmoetingen tussen mensen, ontstaat een nieuw begin en worden mensen aangespoord om op te staan. ‘Sta op’ want het kan anders!

Samen in beweging
Onze partnerorganisaties wereldwijd leven ten volle vanuit die verschillende elementen van het woord ‘opstaan’. Ze staan in de meest schrijnende situaties op, tégen onrecht, vóór medemensen in nood. Ze sporen hen aan om op allerlei manieren samen te bouwen aan een betere toekomst. Zo ontstaat er een nieuw begin en leven vanuit geloof, hoop en liefde. Ook in Nederland proberen we stappen te zetten op deze weg van recht en vrede. Samen in beweging.

Sta stil
Maar de 40dagentijd is er óók om stil te staan. En dan bedoel ik niet: bij de pakken neer te zitten of onder een struik gaan liggen omdat we denken dat het allemaal geen zin heeft. Maar wel: stil staan als een pas op de plaats om te bezinnen op ons leven, op onze relatie met God en op onze roeping in de wereld. Wat gebeurt er in de samenleving? Waar zien we onrecht en verdrukking? Waar vallen mensen buiten de boot? Hoe kunnen we een bondgenoot zijn voor elkaar, dichtbij en ver weg?
Neem de tijd om stil te staan bij het lijden en de gebrokenheid in de wereld. Zoek niet direct naar een oplossing, maar neem de tijd om tot je door te laten dringen wat die gebrokenheid betekent voor jouw leven, jouw geloof en jullie kerkzijn. Want zonder die bezinning en kritische blik op onze werkelijkheid verliezen we focus en verliest ons werk relevantie.

In het spoor van Jezus
Bij deze bezinning mogen we ons steeds weer laten bevragen en inspireren door anderen.
Door elkaar, maar ook door broeders en zusters vanuit kerken en partnerorganisaties over de hele wereld met wie we ons dankzij het werk van Kerk in Actie verbonden weten. We zetten samen stappen op die weg van recht en vrede.
Alleen sámen komen we verder en kunnen we elkaar steeds op- nieuw aansporen om op te staan en te gaan in het spoor van Jezus. Hij die ons bij uitstek voorleefde wat opstaan betekent.

Een goede 40dagentijd gewenst.

datum en tijdstip 21-04-2024 om 11:00