Mei 2018 - Voorwoord Mei 2018 - Voorwoord
Over enthousiasme en de toekomst van het geloof
Enthousiasme is een woord dat wordt gebruikt bij het Pinksterfeest. Enthousiasme komt van het Grieks: 'en theos', in God. Letterlijk dus door God gepakt en meegenomen.
Wie gelooft, hoort bij de kerk. Maar dat is steeds minder het geval. Velen zijn zelfstandig religieus. Voor het eerst in de geschiedenis hebben mensen de vrijheid (genomen) om los van de grote kerken hun religieuze bagage zelf samen te stellen. Een beroep op de kerk wordt dan alleen gedaan als het nodig geacht wordt.
Toch voel ik me niet terneergeslagen en wil ik me niet voegen in het koor van jammerklachten over de toekomst van de kerk. Jezus hield zijn leerlingen voor: 'De eersten zullen de laatsten zijn en wie zijn leven zal willen behouden zal het verliezen'. Heel lang stond de institutionele kerk op de eerste plaats. Maar nu niet meer. Nu gaat het om onszelf en of wij het enthousiasme kunnen vasthouden in deze tijd.
Het enthousiasme vasthouden, wat betekent dat? Als je het mij vraagt schrijf ik op: luisteren naar Jezus en moedig zijn. Loslaten van de overspanning ook, want wie wil behouden zal verliezen. Samen het geloof beleven, samen met elkaar, in Surhuizum. Zo authentiek mogelijk. Los van oude verwachtingen en dromen. Los ook van al te simpele antwoorden voor de toekomst. Het enige wat we kunnen doen is elkaar vasthouden en samen blijven zoeken naar dat geweldige mysterie dat God is. Dan kan het niet anders dan dat mensen buiten de kring daar iets van zien. Dan zien ze mensen die door God gepakt en meegenomen worden. Samen op weg, door de diepte van de crisis naar de toekomst. Een toekomst die, zo belijden wij, nog altijd van God is.
Ds. Johan Hoornenborg

Twee jaar heb ik hulpdiensten verricht in de Protestantse gemeente Surhuizum. Velen heb ik leren kennen.  In lief en leed mocht ik met mensen meeleven. U heeft me daarvoor de ruimte gegeven. Ik wil u daarvoor danken. Ook de samenwerking met de ambtsdragers en de wijkmedewerkers was goed. Samen hebben we veel kunnen opvangen. Het was soms erg intensief. Om twee gemeenten te dienen viel soms niet mee. Maar Ik ben er met hulp van de Heer goed doorgekomen. Ik wens u allen het allerbeste toe en Gods zegen!
Ds. Johan Hoornenborg