Mei 2020 - Overdenking Mei 2020 - Overdenking

Overdenking

DE LEGPUZZEL
1 Korinthe 13: 12 en 13: Nu kijken wij nog in een wazige spiegel, maar straks staan wij oog in oog. Nu is mijn kennen beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.

Tijdens de corona -crisis ligt er bij ons een legpuzzel op tafel. Soms een gemakkelijke en soms een Wasgij puzzel, waarbij je je verbeelding moet gebruiken. Je hebt wel een plaatje op een doos, maar dat is niet de afbeelding van de puzzel die je moet maken. Nee het gaat veel verder, op de doos staan een paar aanwijzingen en je moet je dan verbeelden wat de persoon op het plaatje voor zich ziet. Vanuit zijn of haar gezichtsveld en perspectief ga je de puzzel maken. Best lastig dus.
Zo is het in ons leven. Wij kunnen een toekomstplan maken, bv een lang gekoesterde reis, of wat we morgen gaan doen. Maar door de corona crisis vallen heel veel dingen in duigen. Je moet je reis annuleren of je hebt ineens geen werk meer. Je leven kan door deze corona-crisis totaal op de kop komen te staan. Hebben we nog een toekomstperspectief? Kunnen we nog plannen maken voor een vakantie of voor het kerkenwerk wat gedaan moet worden?
Voor groot en klein is het soms een plezierige bezigheid om met een legpuzzel bezig te zijn. In de krant las ik, dat er een ware run op het kopen van legpuzzels gaande is. Je moet er natuurlijk wel het nodige geduld voor op kunnen brengen. Het begin is heus niet zo moeilijk. Je kunt het nog aardig overzien en het lukt allemaal prachtig. Maar als je een eind op weg bent, dan kom je in de problemen, want die lucht, die fijne kleurverschillen, dat groen van die bomen, dat wit van het schuim van de golven en de kleuren van die weilanden... je krijgt er wat van.
Ja, wordt daar nu maar eens wijs uit. Wat een moeite kost het soms om een puzzel, waar je aan begonnen bent, ook af te maken! Misschien zeg je: ‘Voor mij hoeft het niet. Ik heb wel andere puzzels aan m’n hoofd.’ Puzzels genoeg en werkelijk niet voor ontspanning!

Is het hele leven niet één grote legpuzzel? Misschien is het je gelukt om wat stukken bij elkaar te voegen, wat fragmenten samen te stellen, maar je zit toch altijd maar tegen die open plekken, tegen die gaten aan te kijken. Hoe je ook tuurt en van alles probeert, het lukt je niet om er een sluitend geheel van te maken.

Soms krijg je stukjes in handen, waar je totaal geen raad mee weet. Je kunt ze nergens invoegen, omdat het volstrekt tegengesteld is met het beeld, dat je van de werkelijkheid hebt.
Neem nu dat Rijk van God hier op aarde, een rijk van vrede en gerechtigheid. Wat moet je er mee als alles de andere kant op wijst en als de wereld op de kop staat? En dan de liefde van God. Vragen bij de vleet!
Hoe krijg je ooit enig zicht op je levenspuzzel?
Paulus zit er ook mee. Hij zegt: Wat weten we nu eigenlijk van de dingen van God? Wat zien we van Zijn plan?
Wat we van Zijn bedoelingen opvangen zijn fragmenten, het is een gebroken beeld en het laat nog veel te raden over.
Het uiteindelijke resultaat van onze levenspuzzel blijft hier een raadsel, want we zien nu nog door een spiegel in raadselen. Straks zullen we er achter komen.

Ruurd Boonstra

datum en tijdstip 28-07-2024 om 11.00