Oktober 2018 -Afrikaanse gerechten Oktober 2018 -Afrikaanse gerechten
Afrikaanse gerechten

Het is alweer een poos geleden (juni) dat er een gezellige (ouderen) voor jonge en oudere ouderen werd georganiseerd en ondergetekende daar iets mocht vertellen over onze ervaringen in Gambia .D.m.v. een fotoreportage maar ook het laten proeven van Afrikaanse gerechten kon ik iedere een beetje van de cultuur laten zien en proeven.
Het was zeer geslaagd, gezellig en ongedwongen en geïnteresseerd. N.a.v. deze middag werd me gevraagd of ik de recepten door wilde geven, De Afrikaanse bevolking is heel erg betoeft  d.m.v. weinig iets heerlijks te maken, ze zijn erg creatief ook met kruiden .
Bij deze de recepten, de herfst zit er aan te komen dus wil ik u allemaal volop kook /bakplezier meegeven, en voor de niet kokers en bakkers? Ik doe  het ook graag voor u, de opbrengst is ten allen tijde voor het goede doel. Geregeld bak ik alle mogelijke cakes en (kruid) koeken op bestel, heeft u belangstelling of wilt u informatie? Een mailtje of belletje is voldoende. Natuurlijk sta ik open voor groepen en verenigingen die ook graag een leuke informatieve middag of avond willen , ik vraag hiervoor een  kleine vergoeding waarvoor de opbrengst ook weer geheel ten goede komt voor Gambia. Onze actie loopt natuurlijk nog steeds, We zijn nog altijd blij met alle opbrengsten die we ontvangen uit verkoop van goederen en spontane giften.
In februari heb ik samen met Romke Veenstra weer een auto vol  gevulde bananendozen naar Zaltbommel gebracht op transport. Inmiddels hebben we contact gehad met Susan (moeder van de door ons geadopteerde kinderen ) dat alles goed is overgekomen, ze is er heel erg blij mee, ruilt goederen en kleding tegen rijst om weer een poos van te eten, maar deelt ook uit aan de nabije “buurtjes”. Wij weten dat  het goed terecht komt.
Wanneer u nog zomerkleding hebt kan dit nog gebracht voor 15 oktober, deze gaan in november dan weer richting Gambia , maar ook nog in goede staat zijnde goederen zoals keukenbenodigdheden, en zeker ook nog naaimachines , potten pannen (MAAR GEEN AFGEDANKTE) zijn welkom. De gebrachte naaimachines worden ook volop in gebruik genomen, wat fijn om te zien en horen dat de bevolking d.m.v. dit soort acties toch zo hun best doet om zelfvoorzienend te zijn.
Wilt u er dus meer van weten?? Wij horen dit graag ! Een vrijwillige  financiële bijdrage is ook altijd welkom en wel op nr. NL30RABO0112038492 t.n.v. J den Hartogh-Hoogsteen, o.v.v. Gambia
Heel veel bak en proefplezier,
Met een vriendelijke groet Wilco en JikkeStien den Hartogh.

Dozen weer klaar voor vertrek

Gambiaanse curry
  • 1 El olijfolie
  • 430 ml Gepelde tomaten uit blik
  • I pot pindasaus of nog lekkerder zelfgemaakt pindasaus ( 1 pot pindakaas, 50 gram bloem, klontje roomboter, 1 teentje knoflook, 4 eetlepels ketjap  zoet, 250 ml melk ) maak van de boter, melk en bloem een papje en verwarm dit al roerend met de rest van de ingrediënten )
  • 1 kilo kipfiletblokjes
  • 1 dikke prei,
  • 2 dikke winterwortels
  • Rode en gele paprika
  • 1 Klein stukje gember
  • 310 ml Kokosmelk
  • 1 Laurierblad
  • 1 Middelgrote ui
  • Peper ( vers of gemalen naar smaak )
  • sap van 1 citroen
  • 2 Teentjes knoflook
  • 2 Tl kerriepoeder
  • 1/6 tl zout
Bak de groenten met het vlees en de kruiden,  vermeng het met de saus en serveer er rijst bij !

Bobotie
  • 3 eetlepels olie
  • 30 gram boter
  • 3 uien
  • 100 gram rozijnen
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 eieren
  • 350 gram rundergehakt
  • 3 eetlepels kerriepoeder
  • 1 eetlepel worcestersaus
  • 4 eetlepels wijnazijn
  • 3 eetlepels chutney
  • 6 gedroogde abrikozen
  • 2 eetlepels amandelschaafsel
  • 100 ml melk
Bak het gehakt, rul in de boter met uien, en knoflook. Maak van de melk azijn, saus eieren en kerriepoeder een saus en voeg langzaam in gedeeltes de chutney, rozijnen en vruchten ( naar keuze ) toe. Maak van het geheel een heerlijke saus en serveer ook hier een geurige rijst bij .
Maak het geheel af met amandelschaafsel

Voor bij de koffie : Bananenbrood met kokos

• 125 milliliter botter of margarien of half kop
• 250 milliliter suiker of 1 kop
• 2 eiers
• 500ml meelblom of 2 kop
• 10 milliliter bakpoeier of 2 th lepels
• 5 milliliter vanielje-essens of 1 th lepel ( kokos)
• 2 0,5 milliliter sout of 0,5 th lepel

Klits die botter en die suiker tot dit romig is. Voeg die vanielje-essens bij. Voeg die eiers één vir één by en klits dit goed na elke bijvoeging. Sif die droe bestanddele saam en voeg dit by. Druk die pisangs goed fyn met 'n vurk en voeg dit die laaste by. Meng alles goed saam en gooi dit in klein broodpannetjie (cakeblik), wat met vet gesmeer is. Bak dit 1uur lank in 'n matige oond by 180 gr. C Dien dit op met botter gesmeer.

Serveersuggesties
Het charmante is dat ik het recept heb gekregen in de Zuid Afrikaanse taal Volgens mij goed lees en begrijpbaar.