Profielschets Predikant Protestantse Gemeente Augustinusga Profielschets Predikant Protestantse Gemeente Augustinusga
Profielschets Predikant Protestantse Gemeente Augustinusga

Kenmerken van de gemeente: Dorpsgemeente
Wij zoeken een predikant die:
  • Samenwerkt en verbindt, in de gemeente en daarbuiten;
  • Oog heeft voor het pastoraat;
  • Aandacht heeft voor de verschillende doelgroepen (jong en oud);
  • Open is en tussen de mensen staat; toegankelijk
  • Hedendaags (s)preekt, een liturgie maakt met vertrouwde en nieuwe vormen;
  • Motivatie heeft voor missionair werk, vooral voor de mensen aan de rand van de kerk.
Wat bedoelen we met bovenstaande punten? Ten eerste zoeken wij een dynamische, charismatische persoonlijkheid die het christelijk geloof uitdraagt.
Maar daar blijft het niet bij; wij zoeken iemand die…

Samenwerkt en verbindt, in de gemeente en daarbuiten

De toekomstige dominee is een verbinder en verstaat de kunst om met mensen van diverse pluimage te werken aan een geloofsgemeenschap waar de leden op elkaar betrokken zijn, maar wel zichzelf mogen zijn.

Hij of zij staat open voor samenwerking met meerdere gemeenten in de omgeving. Augustinusga werkt samen (zoekt samenwerking) met Drogeham, Harkema, Rottevalle, Kootstertille en Twijzel.

Van onze toekomstige dominee wordt verwacht dat deze een actieve rol speelt bij de veranderende samenwerking.

Ervaring met het werken in combinatie of samenwerkingsgemeenten, en pastorale invulling en samenwerking daarbij met andere predikanten is een pre.
Oog voor het pastoraat

Dat het belangrijk is dat een dominee er is voor het pastoraat, is een open deur. Maar wij vinden pastoraat erg belangrijk.
Daarom zoeken wij een dominee met oog voor de menselijke kant van de samenleving die veel waarde hecht aan bezoekwerk, die in contact is met de gemeenteleden. Waarbij een goede samenwerking met de Kerkelijk Werker van groot belang is.
De dominee heeft naast verbale kwaliteiten ook luisterende kwaliteiten, empathie en humor.
Aandacht heeft voor verschillende doelgroepen

Hij of zij maakt het geloof in de kerk  toegankelijk voor alle leeftijdsgroepen in onze gemeente.
Ook aan schoolgaande jongeren willen we een aansprekend christelijk geluid laten horen; in begrijpelijke taal.
De PKN Gemeente  Augustinusga wil graag een kerk zijn waar ouders van (jonge) kinderen zich met hun gezin thuis voelen.
Graag zien we dat onze toekomstige dominee meedenkt hoe we de grotendeels afwezige middengroep kunnen bereiken.
De gemiddelde leeftijd van onze kerkgangers is 50+ jaar.
Daarom is het ook belangrijk dat onze toekomstige dominee graag contact heeft met ouderen.
Onze toekomstige dominee staat niet boven maar tussen de mensen en heeft oog voor alle mensen in de gemeente.
Voorgaan in erediensten De dominee denkt mee, inspireert en staat open voor nieuwe verfrissende ideeën omtrent kerkdiensten bv. andere vormen. Er is bereidheid tot het leiden van andere dan traditionele kerkdiensten. Vanzelfsprekend heeft de dominee inspirerende (s)preekkwaliteiten. Onze toekomstige dominee s in staat een vertaalslag te maken om de Bijbellezing in het heden te plaatsen met aandacht voor actualiteit en de wereld om ons heen!
Predikant in en voor het dorp Onze toekomstige dominee kan breder dan de kerk denken en heeft een open houding naar de inwoners van het dorp.
Alle inwoners van Augustinusga zijn welkom in de kerkelijke gemeenschap.
Hij of zij heeft een open oog voor de samenleving en staat open voor de denkwijze van de landelijke kerk.

februari 2019

datum en tijdstip 28-07-2024 om 11.00