September 2020 - Por todo el mundo September 2020 - Por todo el mundo
Corona in Bolivia
In de nieuwsbrief van april schreven we al dat ook in Bolivia corona was uitgebroken. Terwijl het virus zich eerst uitbreidde in de grote steden, verspreidt het zich de laatste tijd steeds meer op het platteland.

In Caranavi zijn steeds meer mensen besmet. Zij worden overgebracht naar La Paz wanneer zij opname in het ziekenhuis nodig hebben, of gaan thuis in quarantaine. Met één beademingsmachine in het plaatselijke ziekenhuis zal deze een grote uitbraak niet aankunnen.

In het begin van de coronacrisis was alles behalve supermarkten en banken gesloten en is zelfs toevoer van voedsel twee weken afgesloten geweest. Dat is nu gelukkig weer op gang en ook personenvervoer naar de grote stad is weer mogelijk.

Het einde van een zware periode is echter nog niet in zicht. Al sinds oktober 2019 is er politieke onrust in het land, door fraude bij de verkiezingen. Deze politieke onrust is ook te merken in Caranavi zelf, waar regelmatig protesten zijn, waarbij geen anderhalve meter afstand wordt gehouden.

Door deze ongeregeldheden op o.a. het gemeentehuis was het voor Evelin lastig om toestemming te krijgen om toch weer een deel van de kinderen op te mogen vangen. Omdat scholen nog steeds dicht zijn, mogen ook kinderdagopvangen niet open.

Wat gelukkig wel mag, na flink aandringen, is bijles geven. Veel van de kinderen die naar het project komen na schooltijd, zijn kinderen die moeilijk mee kunnen komen op school. Nu zij geen les meer krijgen op school, is het voor deze doelgroep nog lastiger om te blijven leren.

Evelin vangt momenteel in de ochtend 9 kinderen op tussen de 5 en 15 jaar. Het is duidelijk merkbaar dat deze kinderen dit schooljaar, wat in februari begon en na 6 weken al plat lag, nog niet veel geleerd hebben. Italia zit in groep 3 en kan nu net woorden maken met de klinkers en de ‘m’ en de ‘p’. Haar broertje zit in groep 2 en leert nu de klinkers. Kleuters die een goede juf hebben kunnen makkelijke woorden lezen voor ze naar groep 3 gaan.

We zijn dus erg blij dat Evelin ze toch les mag geven, want dit hebben ze hard nodig. Ook hun ouders zijn blij dat hun kinderen in ieder geval een halve dag worden opgevangen en dus niet alleen thuis zitten of op straat omzwerven, terwijl zij aan het werk zijn. We hopen dit te kunnen blijven doen, door het stijgende aantal corona besmettingen is dat momenteel onzeker.

Nu alle winkels weer open zijn, hebben we nieuw speelgroep en 5 kinderbedjes kunnen kopen. Hier was voor de coronacrisis al budget voor aangevraagd bij het bestuur. De kinderen zijn er helemaal blij mee. De bedjes worden nu nog niet gebruikt, want de kleinste kinderen komen nog niet. Hopelijk is dat snel weer mogelijk… De opvang is er in ieder geval klaar voor!!!

We willen een ieder heel hartelijk bedanken voor uw steun en belangstelling voor Por Todo El Mundo. Ook nu Trinke niet meer in Bolivia zit en de coronacrisis veel stillegt, gaat het werk nog zoveel mogelijk door en blijft het hard nodig. Er zijn de afgelopen tijd spontane giften binnengekomen, waar we erg dankbaar voor zijn!!

Contactgegevens:
Nederland: Stichting PTEM De Ring 40 9285 SB Buitenpost 0511 543102 / 0615852360
Bolivia (voor post): (Komt momenteel niet aan) Joel Limaica Medina Cel: 65549929/67806910 Dirección: CORREO CENTRAL, LA PAZ—BOLIVIA Código Postral: 0000

Bankgegevens:
Iban: NL54RABO 0118053515 t.n.v. Stichting Por todo el mundo, Groningen