September 2021 - Fan de dumny September 2021 - Fan de dumny
In de zomer wees iemand mij er subtiel op dat als ik het Fries ‘dûmny’ gebruik, het ‘van’ dan ook met een ‘f’ geschreven hoort te worden. Dat is natuurlijk zo! Helaas blijft mijn Fries nog altijd wat beperkt tot een enkel woordje, maar er wordt aan gewerkt en zoals velen van jullie inmiddels weten: ik versta zo goed als alles. Dus spreken in het Fries kan altijd, en hopelijk komt er een dag dat er ook volledige zinnen terug komen. Alles op zijn tijd.

In de zomerweken kon ik een aantal gemeenteleden bezoeken en deed over en weer goed. Het blijft soms puzzelen met de beperkte tijd die er is maar beetje bij beetje mag ik steeds meer van jullie ontmoeten en daar ben ik blij om. Dus ik blijf ook zeggen: laat het vooral weten als je het fijn vindt dat ik langs kom! Rechtstreeks aan mij of aan iemand van de kerkenraad. Dan komt het zeker goed.

Zondag 25 juli mocht ik voorgaan en dat was een vreemde dag. De ochtend begon met een flinke schrik voor heel wat gemeenteleden toen het water tot soms wel kniehoogte in de kelders en straten bleek te staan. Op de pleats bij Geert en Sandra moesten de beesten op stel en sprong verplaatst worden en binnenblijven en stond het land onder water, bij andere stond de kelder vol of liep het water de auto in. Hopelijk is de uiteindelijke schade meegevallen en bleef het voor iedereen bij schrik. Bijzonder om juist deze morgen te lezen over Jezus die zich door de dreiging van water en golven niet laat tegenhouden en zegt ‘Ik ben het, Gods zoon, ik ben bij je wat er ook gebeurt.’
Inmiddels zijn we ook alweer een maand verder en begint alles weer op te starten, werk, school, kerkenraad. Ik hoop dat iedereen goede weken mocht hebben en ‘klaar’ is voor een nieuw seizoen.

Activiteiten in het nieuwe seizoen
Een aantal dingen om naar uit te kijken zijn er in ieder geval dit seizoen: Ten eerste natuurlijk de startzondag op 12 september. Daarnaast gaan we weer starten met de woensdagmiddagen in it Gebou. Ook worden we vanuit onze gemeente op zaterdag 2 oktober verwacht in Jorwert (voor wie dat wil) om daar een kleastermoarn mee te maken. Op 9 november is er een avond over Rouwen in de tijd met Marinus van den Berg. Binnenkort krijgt u er uitgebreider bericht over, maar ik noem deze dingen toch alvast, zodat u/jij weet: we gaan elkaar weer ontmoeten en er zijn allerlei momenten en manieren om met elkaar te delen in geloof, hoop en liefde!

Afstand tot de kerk – en toch ambtsdrager worden!
Gisteren mocht ik met een aantal nieuwe ambtsdragers in Harkema de bevestigingsdienst voorbereiden. Het raakte me wat ze vertelden: dat ze júist omdat ze merkten dat hun betrokkenheid bij kerk en hun geloof dreigden te ‘verwateren’, ze ervoor kozen om ambtsdrager te worden. Mooi was het daarom ook dat de zittende ambtsdragers juist allemaal benoemden hoe hun ambtswerk hun betrokkenheid had vergroot en hen scherp hield in hun geloof.
In eerste instantie hadden ze nee gezegd, om verschillende redenen. Maar in het gesprek bleek dat die redenen naar de achtergrond verdwenen en dat er voor praktische bezwaren eigenlijk altijd oplossingen te bedenken zijn (zo zijn er twee jeugdouderlingen die samen één functie vervullen: zo kunnen ze elkaar afwisselen en ondersteunen en is de belasting meteen een stuk lager).
Waarom ik dit schrijf? Omdat ik hoop dat ook u/jij denkt in mogelijkheden. En diep van binnen voelt dat het ambt niet alleen maar een ‘last’ is, maar je ook veel kan brengen. Dat vele handen licht werk maken. Dat hoewel je op dit moment misschien wat meer afstand voelt tot de kerk, dat geen reden hoeft te zijn om te denken dat je geen ambtsdrager kan worden. We hebben je nodig!

Tot ziens in Stynsgea,
Een hartelijke groet uit Aldeboarn!
Ds. Inge 0648829885 dsingelandman@gmail.com

datum en tijdstip 21-04-2024 om 11:00