September 2019 - Overdenking September 2019 - Overdenking
king
Een goed verhaal

Het is alweer september, traditioneel de start van het ‘winterseizoen’ van de kerk, de startzondag is daarvan het officiële startsein. De landelijke kerk helpt gemeenten aan ideeën, dit jaar is het thema ‘Een goed verhaal’.
In de kerk leven en werken we vanuit het goede verhaal dat ons in de Bijbel wordt verteld. Gods Woord in mensentaal, voor velen een bron van troost, bemoediging en inspiratie. Het goede verhaal van God en mensen is een spiegel voor ons dagelijkse leven. In de kerkdienst maar ook bij bezoekwerk en op allerlei andere plekken zijn we bezig met dat goede verhaal. Een goed verhaal laat namelijk niet koud, maar brengt in beweging. Een goed verhaal houd je niet voor zichzelf, maar deel je graag met anderen.
Eén van die inspirerende verhalen gaat over de eerste gemeente, een verhaal dat nog steeds zeggingskracht heeft ook voor hier en voor nu.
'De eerste gemeente' (Handelingen 2: 41-47)
Degenen die zijn (Petrus) woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed. De vele tekenen en wonderen die de apostelen verrichten, vervulden iedereen met ontzag. Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk. Ze verkochten al hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder degenen die iets nodig hadden. Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde. Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden.

Dit Bijbelgedeelte geeft een inkijk in de praktijk van de eerste gemeente. Mensen leerden, vormden een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.
Deze dingen zijn ook nu onderdeel van het leven van de kerkelijke gemeente, het ene soms wat meer dan het andere.
Ook laat dit Bijbelgedeelte iets van het werk van diakenen zien. Maar zijn dit taken van een diaken alleen, of horen ze bij alle leden van de gemeente?
Centraal in dit stuk staat dat deze gemeente al deze dingen volhield, al staat dat woord er zelf niet in. Volhouden is een woord dat we in onze kerk ook tegenkomen. De kerk wordt kleiner, voor sommige taken is het moeilijk mensen te vinden. Maar veel mensen houden vol! Omdat ze het belangrijk vinden dat de gemeente er is, omdat ze de boodschap en de inspiratie van hun geloof in God willen delen. Delen van geloof, hoop en liefde, dat mogen we blijven doen! Ook hier en nu in onze gemeenten.
Ruurd Boonstra